Täcke till liten bog, hjälp!

josefinefreed

Trådstartare
Hej! Skulle verkligen behöva få in lite vettiga tips nu då jag är i akut behov av ett täcke som sitter BRA på min häst. Har ett som sitter perfekt, men jag vill variera med ett annat för att få olika tryck etc. då hon går ute dygnet runt med samma täcke.

Har hittils varierat mellan två st, men då det andra verkligen inte funkar så har jag nu sålt det.

Det som fungerar alldeles perfekt för oss är Bucas freedom, både regntäcket och vintertäcket på 300g. De sitter perfekt! Sluter om halsen ordentligt och rör sig inte en millimeter.

Har inte testat så många täcken, men de jag testat är från Hööks. Alla glider åt sidan! De är rätt normala i bogen, men hade önskat att de slöt om lite mer åtminstone.

Har testat ett annat Bucas, smartex all in one. Det var MEGASTORT i bogen, samt att jag läst att Bucas generellt är stora i bogen och att Freedom (som jag har) är små för att vara Bucas. Annars hade jag varit väldigt sugen på ett till Bucas.

Har ni några tips? Jag har läst mig till att Horsewares Rhino ska vara små i bogarna, därav blev jag suget på ett sådant, men jag vet inte. Måste bli begagnad isf då min budget inte är så stor för tillfället.

Sv: Täcke till liten bog, hjälp!

Har kikat lite, men utbudet är dåligt. Har iofs hittat ett Rhino till bra pris, men med massa lagningar... Är inte så väldigt sugen på det.

Men har tittat på de billigare från Amigo, och på bilderna ser det ut att sluta om rätt bra i bogen? Dehär med 600D och så kan man välja mellan ingen till 200g fyllning. Vad tror du/ni om dom?

Har inte tips om märke direkt, men täcken med omlottknäppning sitter väldigt bra på smalbogade hästar eftersom de är så reglerbara. Hade en arabkorsning förut som enbart täcken med omlottknäppning satt bra på när jag var unghäst. Källqvists hade ett kalasbra tex.

Testa shires! De har passat allt från mina kallblod till mina smala ponnisar!

Har kikat lite, men utbudet är dåligt. Har iofs hittat ett Rhino till bra pris, men med massa lagningar... Är inte så väldigt sugen på det.

Men har tittat på de billigare från Amigo, och på bilderna ser det ut att sluta om rätt bra i bogen? Dehär med 600D och så kan man välja mellan ingen till 200g fyllning. Vad tror du/ni om dom?

Amigo Lite har jag på mitt kallblod. Och det är faktiskt ganska stort! Det sitter iaf inte åt alls i bogen. Här med fleece under:
http://www.pixbox.se/pic_show_id30668773.html

Jag har ett Bucas stalltäcke, det passar bra till min smalbogade häst, däremot vet jag inte hur utetäckena är.

Horseware passar också bra till honom, Amigo och Rambo, med vanlig halsskärning och halvhals, sitter perfekt. Amigo 600D vet jag däremot väldigt många som är missnöjda med, de är supertunna i tyget och läcker som såll, jag har 1200D och pållen har aldrig varit blöt.

Shires kan nog funka, de är väldigt ställbara i bogen.

halvt kl

Men vad jobbigt! Haha. Alla tycker helt olika.. (Men så är det ju;)) Hm.. Halvhals har jag hört ska vara bra till smalbogade hästar iallafall.

Omlottknäppning? Vad är det? :angel:

Har bara fått för mig att det är att Bucas är utan bogveck som gör att täcket ligger stilla på henne, så därför är jag helst ute efter ett utan bogveck.

Amigo Turnout 600D Medium

Är det bara att glömma? Annars är det perfekt prismässigt, och kikar man på hästen som har det på flertalet bilder ser det inte helt fel ut. Sluter om bra osv. Men ja..

Har ett 600D Bucas och det har aldrig läckt igenom.

Jag har ju fördel att hela hästen är liten, 125-130cm på täcken (trots sina 154cm mankhöjd) så då blir ju automatiskt bogen mindre också (än om man har en häst som kräver 145cm och minibog). Nackdelen med HW är ju att dom inte är ställbara, men jag hade nog testat ett sådant med halvhals om jag var du, de håller ju i 1000 år dessutom.

Personligen hade jag INTE köpt 600d... med tanke på hur hästarna som har dem här ser ut efter en dag med regn/snö.

Hittade just en kopia på Horsewares täcken.. Det har dendär benutskärningen samt att det är utan bogveck, ser nästan likadant ut förutom att det inte är märkt med HW ;) Capriole heter det.. någon som vet något om det? Jäkligt bra pris iallafall.. Kanske värt att testa?

Min häst har oxå 135cm, hon är 152cm hög. Men egentligen kanske hon inte har sån liten bog? Kanske är just täckena (Hööks) som varit knepiga? Fast dethär Bucas hon fick prova satt verkligen åt skogen.. hm..

Hennes Bucas på 600D har fungerat toppen hela vintern, och jag bor i norrland och har meterhöga snöhögar här. :D

Hööks täcken brukar vara knepiga, glider omkring åt alla håll vilken form man än har på hästen.

Ja.. kankse var det.

Men tack alla för era svar! Har nu slängt iväg en beställning på ett Capriole, 300g, utan bogveck och ser ut att ha omslutande hals. Hoppas på det bästa nu! :D 550:- var ingenting att bråka om så det får bära eller brista.

Nu har du redan handlat, så mitt tips kommer väl för sent.

Jag köpte på chans (för första gången) ett Shiretäcke till min häst som har normala bogar med något brett ansatt hals - det täcket sitter alldeles för tajt runt bog och hals tycker jag.
Så Shire blir mitt tips!

Horseware verkar sitta bra på alla hästkroppar, måste ha en förlåtande design (har passat alla mina hästar med olika utseenden).
Amigo som inte har V-knäppning är dock klart vidare i halsöppningen än t ex Shire.

Nu har du ju redan köpt ett täcke. Men jag kan iaf säga att vill du ha Horseware så ska du nog satsa på Rhino. Enligt tillverkaren själv så är Amigo rymligare/generösare i bogen än vad Rhino är. Halvhalsen på Rhino gör dessutom att täcket smiter åt lite bättre runt bog/hals på en häst av lite ädlare modell.

Kom gärna med en uppdatering om hur det sitter på din häst sen :idea:
Min ena dam har jag också det problemet med halsurskärningen på....:crazy:
Så jag har följt denna tråd med stort intresse!!

JN's 300 g säger jag. Sitter perfekt på de flesta travare eftersom de är gjorda till travare.

DÄr du säker? Det Shirestäcke jag har passar bara till min breda dam. De andra normalbogade hästarna vi haft här har det hängt som ett tält på.
Det kan ju växla mellan olika modeller inom samma märke förstås, men alla Shires passar inte till varken smalbogade eller hästar med normal bog.

Jeg har hørt at Finn Tack skal være fine dekken for hester som har liten bog/smale skuldre. Finn Tack er laget for travere, og de er ofte bygd slik.

Liknande trådar

Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 374
Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
2 107
Senast: mooi
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att aldrig hitta täcken som kan passa min ponny på 145 i mh. Han har relativt lång rygg och drar 135 i längd på...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: Wera
·
Utrustning Behöver lite hjälp... Har en häst som är knappt 160 hög, kort och ganska tunn (tänk fullblod med mkt kort rygg ;)) som jag behöver...
Svar
7
· Visningar
1 965
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka