Täcke till shettis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare zingoz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 213
Z

zingoz

Jag undrar vad ni shettisägare har för storlek på täcket till era små? Min tjej är 100cm i mankhöjd och helt normal i sin kroppsbyggnad. Köpte ett 95 cm täcke men jag tycker det ser så litet ut:confused: Det sitter okej men täcker inte hela magen. Fundera på om ett 105 blir förstort fram och bak men lagom vid magen:confused: Hon är inte för tjock kan ju tilläggas. Så hur har ni andra det??

Sv: Täcke till shettis

Hej din fråga är jättesvår att svara på om vilken storlek som kan passa.
Dels är shettisar väldigt olikt byggda, dels skiljer sig täckena åt beroende på vilket märke det är.
Vår shettisdam på 1,03 brukar ha 105 alternativt vissa märken finns i 100.
Dock är vissa täcken väldigt små & hon har tom ett regntäcke i str 115.
mvh El

Min erfarenhet är att det lönar sig att köpa de lite bättre märkena, de allra billigaste är ofta kopior av storhästtäcken rakt av, och då blir passformen därefter....

Mitt shettissto på 89 cm i mkh har ett 95 i Shires utetäcke och det är på gränsen till för litet. Min valack är maxad ( kanske t o m övervuxen nu ) shettis och han har 115 i sitt ulltäcke.
MÅNGA täcken har usel passform till shettisarna:mad:, liksom allt annat som tillverkas efter storhästmallar...

Jag kan kanske få haka på din tråd och fråga vilka märken på täcken andra shettisägare har tyckt haft bra passform?

till våran shettis (90cm) har vi ett jacson regn täcke i stl 95 å det är förstort! å hans vintertäcke olympus är stl85 å de e på tokförlitet
hans fleecetäcke tog vi å sydde själva å det passar perfekt (Y):rofl:

Jag kan kanske få haka på din tråd och fråga vilka märken på täcken andra shettisägare har tyckt haft bra passform?

Min har ett regntäcke från Horse Saver som jag tycker är ok. Sitter inte helt suveränt, men det bästa hittills i alla fall.

En kompis till mig har täcke till sin shettis och hon brukar sucka för det Är svårt med storlekarna. Är dom lagom i bog och rygg så är det oftast ändå för korta vid magen. Verkar som tillverkarna tror att shettisar är fullblodssmala vid magen..... Kolla längden på sidorna när du köper täcke. Kan säkert skilja en hel del mellan olika märken. Ibland kan man köpa ett som är storleken för stort och sy veck framme i bogen. Då brukar de täcka magen bättre.

*knapplån*

Tack för alla svar...fick lite mer att gå på!
Det blir till att kasta sig in i täckesdjunglen och leta då;)

Hejsan! Våran "mini"shettis drar storlek 95 i täcken, och är 86 cm hög:crazy:. Har hon mindre blir det för kort i ryggen/över rumpan, och om hon har större blir det för långt ner på sidorna. Nu är det iaf gränsfall på bakre delen, men det funkar bra. Täcker precis:bow: Egentligen har hon så tjock päls, så hon behöver gentligen inte täcke, men man tycker ju lite synd om henne när övriga 3 hästar har täcken i snön, och hon själv har två decimeter snöflingor på ryggen och en talgoxe:crazy::rofl: Kan visa två bilder om det är OK på henne i täcke??

26149_1199448099.jpg

11307_1199448423.jpg

Litet tips, vår lilla dam är väldigt bred över bog & hals.
Använder bogförlängare till vissa täcken passar då ypperligt.
mvh El

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
Utrustning Hästen är 115 cm i rygglängd om jag mäter från där täcket (ett Amigo) ligger framför manken, och bak till svansroten. Amigo Hero Pony i... 2
Svar
33
· Visningar
6 640
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 495
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Är på jakt efter ett täcke till min shettis men inte är det lätt att hitt något med bra passform tycker jag. Köpte ett billigt från...
Svar
2
· Visningar
893
Senast: gulkiwi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur