Täcke under vintern?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gullfaxi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 938
G

Gullfaxi

Jag undrar lite om ni täckar era hästar på Hösten/Vintern?
Mina islandshästar går på lösdrift i en liten skala, dom har tillgång till frigång. Har på senaste tiden märkt att den ena fryser ganska lätt, nu när det har regnat så mycket. Funderar nu på om han ska ha täcke. Vilka täcken använder ni er av? Använder ni täcken?
Tack för svar :)

Sv: Täcke under vintern?

Även om den fryser nu när det regnar så är det inte alls säkert att den fryser när den satt vinterpäls.
Våra hästar har ytterst sällan täcke. Fleece- eller ylletäcke några gånger per år när de blivit riktigt blöta. Regntäcke någon gång när vi vill ha en torr häst.
Min 4-åring har aldrig haft täcke på sig.

jag har täcke på mitt halvblod.Han ska helklippas i vinter och är 17 år. Han har ofodrade regntäcken ,hösttäcken(ca 200g) och vintertäcken 300-420g.
Jag har olika märken men mest horseware.Köper numera bara sådana täcken.Superbra passform och andas egenskaper.:)

Min häst har under hösten/vintrarna klarar sig med inget täcke alls, ibland har hon fått ha på sig ett regntäcke med fleecefoder eller ett ulltäcke med ett regntäcke över. När det snöar eller regnar och sedan blir minus har jag täcke. Eller när det blåser mycket.

Hästar klarar sig jättebra i kyla, men inte lika bra i blst och väta.

Jag täckar året om om det behövs. På sommaren då endast ett ofodrat regntäcke om det regnar eller är allmänt dåligt väder.

våren kan ju täcke variera lite, väldigt varm vår som det typ var i år så är det inget täcke.
På hösten och vintern är det täcke på både ute och inne. Vilket beror lite på hur vädret är. Helklipper oxå så täcket behövs ju som ersättning för pälsen.
Eftersom det bara läggs på eller tas av ett täcke i mitt stall så blir det ju dubbla täcken ute och då brukar det inte överstiga 300-400g sammanlagt av både ute och innetäcket

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: jemeni
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Shixle
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka