Täcke vid blåst och regn

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Djur92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 786
D

Djur92

Vad skulle ni ha haft för täcke på en spårklippt gammal häst (ganska frussen) om de är ca 4 grader och blåser och regnar?
Tacksam för svar:bump:

Sv: Täcke vid blåst och regn

100 grams regntäcke kanske? Eller fleece- + regntäcke som LillaVita föreslog.
Beror ju på hur frusen hästen är också, några av hästarna i stallet står med typ 800 gram nu och har gjort det ett tag :p

100 grams regntäcke kanske? Eller fleece- + regntäcke som LillaVita föreslog.
Beror ju på hur frusen hästen är också, några av hästarna i stallet står med typ 800 gram nu och har gjort det ett tag :p

okej tack för ditt svar:bow:

jag väljer mellan 100g täcket,fleece+100g täcket eller 250g täcket... varmare täcken tror jag blir lite för varmt men de är inte lätt att välja rätt:D

Jag hade satt ett fleecefodrat "helhals" regntäcke, alltså high neck.

Vad har du haft på hästen hittills? Jag vet att min häst (tunnpälsad vbltravare, känslig rygg) hade frusit med endast fleecefodrat eller 100 g regntäcke. Just blåst och regn kyler ju mer än minusgrader.

Hej!

Jag hade precis den fnuderingen idag, faktiskt, men kom fram till att pållan (som är något mindre spårklippt denna gång än i höstas) inte verkar frysa medendast regntäcke, och på henne blir det nog alldeles för varmt med fleece eller 100gr.. Men det är ju individuellt!

I Onsdags när det regnade som 17 här sprang hon sin väg när stallpersonalen kom med regntäcket, så jag tror hon klarar sej ganska bra..

/ Lavinia, vars häst inte gillar täcken nämnvärt

Vad har du haft på hästen hittills? Jag vet att min häst (tunnpälsad vbltravare, känslig rygg) hade frusit med endast fleecefodrat eller 100 g regntäcke. Just blåst och regn kyler ju mer än minusgrader.

Hon har oftast ett 100g täcke när det är plusgrader ibland har hon ett fleece under, när det är någon/några minusgrader har hon olika vintertäcken men oftast då sitt 400g täcke oftast utan halsen ibland med.

idag fick hon ha ett fleecetäcke under sitt 100g täcke och det verkar ha varit lagom idag.:bump:

jag hade satt ett täcke med typ 200g fyllning o halvhals... (är vad min oklippta 17åring har)

okej vad brukar ni ha på era hästar när det är ca 1grad och ganska fint väder då?:D

Samma som vid -5 (är vad vi har haft som kallast än så länge) och fint väder, dvs min häst har 100 g. Det räcker långt om det inte regnar och blåser. :)

Jag skulle ha valt ett vanligt utetäcke :p
Storlek beroende på HUR frusen hästen var.
Täcket i sig skyddar ju mot blåsten och vätan oavsett tjocklek, och 4 grader är ju inte så superkallt.

Ganska ofrusna fblherrn här, mer omfattande klippning än dig dock, hade 150 gr täcke med lös ofodrad hals idag. (3 - 4 plus, mycket hård vind, stormvarning i byarna, och ösregn).

Och det är vad jag skulle välja att prova på den du nämner med, 100 - 150 gr

Antar att du menar en grad varmt? :)
Då har min häst sitt 200g innetäcke och ofodrat regntäcke. Fast det är iofs nu när det är vinter och blir varmare. Är det Vår/höst och blir lite kallare så har hon fleecetäcke och ofordat regn. Varierar lite beroende på stalltemperaturen.

Hur ser era täckesscheman ut? Just NU alltså! ;)

jag kan väl börja som ställde frågan.. Min hästs täckesschema ser ut såhär:

Inne: 200g termotäcke

Ute: (alltid innetäcke under!) = Ofodrat regntäcke
= Fleecefodrat regntäcke
-5° och kallare = 300g vintertäcke med helhals

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
638
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka