täcken som andas.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 626
C

cerrox

det finns ju en hel del täcken ute på marknaden & dom flesta täckerna ska ju andas sägs det. men ni som har sådana här täcken, märker ni av den funktionen att dom andas? hur isåfall? vilka täcken & märken tycker ni verkar andas bäst?

Sv: täcken som andas.

självklart märker man om de andas! Den som nånsin provat ett täcke som inte gör det, vet skillnaden! De täcken som inte andas blir som en plastpåse runt hästen - fukt stängs inne, om hästen svettas och busar i hagen så torkar den inte utan är sjöblöt under. osv.

täcken som andas tempererar hästen i det att det släpper igenom fukt och därmed låter hästen reglera sin temperatur på ett bättre sätt.

De flesta täcken som andas ligger runt 3000 mvt, vilket är funktionellt och normalt. finns hur mycket märken som helst med de måtten.

Ja absolut!

Täcken som inte andas, luktar skunk efter ett tag och blir ju fuktiga på insidan.. Märks fort om ett täcke inte andas!

jag ska prova mina oliak täcken som jag har till hästen själv. ska lägga mej naken på ett bord med täcket över mej och sen ska det regna å va varmt. De täcken som de känns som om jag ska kvävas i är dålig..

jag ska prova mina oliak täcken som jag har till hästen själv. ska lägga mej naken på ett bord med täcket över mej och sen ska det regna å va varmt. De täcken som de känns som om jag ska kvävas i är dålig..

hahahaha. :D provar du mina täcken också då när du ändå är igång!?? ;)

ok. då vet jag att jag aldrig har haft ett täcke som inte andas iallafall. :) men kan förstå vad hemskt det måste vara för hästen med täcken som inte gör det. :crazy:

men då finns det inte direkt något täcke som andas bättre än andra, utan andas funktion är detsamma på de flesta täckerna!?

Är det okej om jag slänger in en fråga här?
Om man har ett regntäcke som inte håller tätt längre, regnar igenom alltså. (pga tidigare tvättar) hur blir det om man själv impregnerar det, kommer det fortfarande kunna andas??

helt ok att du slänger in den frågan. :D har dock inget svar på den, men även jag vill gärna veta.

Ja, det andas ändå.

för övrigt: det är alltid värt att kolla när man köper vad graden på andas funktionen är på täcket. men 3000 mvt är "standard" och andas bra.

ok, tack för svar.

men jag tänkte på en sak, om man ska ha täcket på dygnet runt (ute i hage på dagen, inne i box på natten) kanske man ska leta efter ett täcke som andas mer än 3000 mvt? eller bör det räcka med 'standard'?

Märker jätteskillnad på mina andastäcken o kompisens som inte andas.. Skulle aldrig köpa ett täcke som inte andas! Jag har dock aldrig haft några särskilt dyra täcken, har tre Tyhoon Shires täcken och de är suveräna!

eftersom jag aldrig har haft ett täcke som inte andas, vet jag inte hur man märker skillnaden, eller nu vet jag ju. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
695
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 779
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
425
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka