Täcken som inte ger bogskav?

95johsv

Trådstartare
Jag vill gärna ha ett täcke på hästen som han har inne, och så lägger man bara ett täcke utanpå och så ut i hagen. Detta av två orsaker, dels vill jag kunna tvätta innertäcket hur som hellst och för att det är lättare för stallägaren.

Jag har ute täcken som jag är super nöjd med Kimberly. Men innetäcke! Det är hopplöst! Vill gärna ha ett ulltäcke eftersom om det blir blött så värmer det ändå. Har använt fleece men det töjer sig så och blir gärna en kjol samt smutsigt och blött/kyler.

Just nu använder jag endast Kimberlys vinter täcke, och då har bogskavet vuxit ut helt och hållet. Men jag skulle så gärna ha ett innetäcke och sedan bara slänga på kimberlys regntäcke utanpå nu! Det känns lite varmt med vintertäcke.

Något förslag på innetäcke? Allting glider bak! Han är mycket rörlig i kroppen så att alla täcken hänger med superurringning och hårt runt bogen och 3 dm bakom rumpan... :angel:

Att det andas och släpper igenom fukt är måsten. Han är mycket känslig i huden. Har lätt att få mjäll, samt ont i pälsen.

Tacksam för tips! :bow:
MVH
JS

Sv: Täcken som inte ger bogskav?

Bucas har sytt ett fint stalltäcke åt Granngården, som inte är så dyrt.

Det har glatt tyg på insidan och ger def. inga bogskav. Det är rätt varmt.

Sen har även Jacson liknande täcken med olika fyllningar.
Detta är mkt. billigt o bra.

Jag har testat Massor med täcken.

Det där med bogskav handlar, enligt min uppfattning, mer om hur hästen är skapt än om vilket material täcket är gjort av.
Min kallblodstravare har aldrig någonsin haft något bogskav, vilket jag hävdar beror på att hon är så bred om bogen att täckena ligger där de ska. Många tunnare hästar har täcken som hänger och slänger över bogarna när de rör sig, och det blir en friktion som leder till skav.
Jag har inte favoritmärke av täcken, jag köper vad jag behöver och vad som är prisvärt.

Immer

Horseware har bra innetäcken där du väljer "tjocklek" som passar klimatet. De är "glansig" på insidan och brukar ha bra passform på de flesta hästar och de brukar inte skava. Just nu rear de täcket lite här och där på nätet. Insulator heter dem (iaf den gamla varianten).

Jag håller med Immer ang. bogskav. Jag har två islandshästar som är helt skiljda vad gäller exteriören. Den ena har mkt bred bog och han får inte skav, min andra är smal över bogen och täckena hänger som en kjol.

MVH Sanna

Jag tror också att bogskav beror mer på hur hästen ser ut än på vilka täcken man har... Jag har aldrig haft problem med bogskav på mina tidigare hästar som varit kraftigare över bogen. Nu har jag en tunn, nätt madam och hon får bogskav direkt... Just nu testar jag ett bogskydd, kör med glansspray också...

Tackar för tipsen!

Jo givetvis påverkar hur hästen ser ut. Men det borde ju rimligtsvis finnas något täcker som iallafall sitter bättre än andra.

Jacsons fleece täcke har jag. Gillar möjligheten att fästa bensnören i kors bakom så man slipper täckesgjord :D Men de hasar bak fortare än kvikt med ett täcke ovanpå. Inne utan något täcke utanför är det inget problem.

Kimberly sitter ju också bra. Finns det något innertäcke som liknar dem?

Ska kolla HorseWare Insulator. Är det glansigt på hela insidan?

Ska även kolla på GG efter Bucas innetäcke. Gillade deras regntäcke men iom det var fodrat i fleece så blev det helfel på min pålle...

Hur är eventtäckena? Funderar även på horsesaver innetäcken? Kan de passa?

Fler tips någon?

MVH
JS

Jeg har kjøpt Horseware Amigo Insulator innetäcke :love:
Det er toppen.
Glatt/glansig innside og gnager ikke. Polerer pelsen så den blir glatt og fin.

Skal finnes i 150 og 300 grams. Jeg har 300 grams og ønsker meg et 150 grams da det jeg har snart vil bli for varmt inne... Men jeg finner bare de tykkere, iallefall i Norge.

Horsewares amigo insulator är jättefint, glansigt på insidan och man kan välja tjocklek.
Annars är HorseGuard också prisvärt och fint m. glansig insida.
Bucas Celtic med medium high-neck (halvhals) är fint, jag hade ett yllefodrat, skitfint, ett av dom bästa täckena jag har haft. Snyggt oxå.

Det bucas täcket med yllefoder, är det glatt tyg emot hästen eller ylle mot hästen??

det finns med yllefoder alt. blank insida, vet inte hur tjockt det är bara, de jag har sett har inte varit spec. tjocka.
så det är ett val man får göra men eftersom det är halvhals sitter de ju kvar på hästen bättre.

Liknande trådar

Utrustning Alla täckestillverkare och försäljare slåss ju om att deras täcken är bäst men vad är egentligen bäst? Jag har nu ett fleece och ett... 2
Svar
24
· Visningar
2 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka