• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 839
K

knasenknas

nu vill jag veta lite mera om det med olika fodringar i deom olika täckena!?
vilket är det tjockaste täcket? tunaste och så vidare..
t.ex. fodrat med 280 gram polyester. yttertyg i 210D nylan..

jag fattar inte?! :crazy:

Sv: täcken..

g foder är hur mkt fyllning det är i täcket, dvs hur tjockt det är.
Antingen är det regntäcken som är helt ofodrade och sedan finns det 100, 150, 200, 300 och 400 gr fyllning. Finns säkert tjockare än så osså?

Det med 210D nylon har att göra med hur vattentätt ett täcke är. D står för denier.. Ju mer denier desto bättre.

polyester brukar fyllningen vara gjord av och den kan vara olika tjock. Det tjockaste jag har hört är 400 g men finns säkert mer. Sen har de flesta täcken någon bomullsinsida eller så, regntäcken har ju inget mellanfoder bara en mjuk insida.
Vissa täcken har ju även fleece eller pilé insida, istället för mellanfoder. Då blir det ju ett mellanting mellan regn och vintertäcke.

Snabb fråga?

Jag trodde Denier stog för tätheten på vävningen av tyget inte vattentätheten? Tex strumpbyxor, ju tätare ju högre denier. Ju tätare vävning ju hållbarare täcke.

Eller är jag helt ute och cyklar???

Jo, fel av mig att jag missade det. Men också - desto tätare tyg desto högra vattentäthet ;)
Sen kan man ju ha teflonyta som är jättebra, ripstop som är extra mycket denier osv.

Ok då är jag med!

Teflon är toppen, om inte annat för att vattnet rinner av fortare och kortare tid emot tyget...

Jag klassar ett täcke med 300 g fodring som normaltjockt (jag menar då termo- och vintertäcken). 150-200 g är lite tunnare, de med runt 400 g riktigt tjocka.
Över 300 g fyllning behöver i regel bara klippta/känsliga hästar ha, eller användas när det är riktigt kallt!

Liknande trådar

Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
458
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 597
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka