• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare svea08_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 236
S

svea08_

Vad har era hästar för täcken nu ute i kylan? och vad har ni för väder?

Sv: Täcken

hos oss har det varit ca -7 till -10 de senaste dagarna och min har ett 280g pessoa inne och 370g rambo över ute..

Min häst är helklippt (däremot var det kanske i okt-nov som hon klipptes..) och har ett 400g halstäcke från Shires i England. ;) :bump:
Storm Cheeta Combo heter det tror jag..
Just nu har vi mycket snö, kanske 20-30cm, och kallllt..! :rofl: Idag var det -15 grader...

Slänger in en bild på det också!
http://i34.photobucket.com/albums/d127/Pubriacones/pubria_b7.jpg
Och som man kan se på bilden så har hennes ponnykompis dubbla täcken. Märken har jag ingen aning om..:confused:
Dom täckena kanske är mellan 200-300g tjocka och ganska slitna så han fryser med bara ett..

Idag var det -17.
Mitt sto är oklippt med mkt päls, hon har ett tunt termotäcke plus ett ofodrat Rhino wug(?)regntäcke över. Mest pga att hon har problem med ryggen och måste hålla värmen, annars skulle hon få gå utan täcke.
Valacken har ett 300 g fodrat vintertäcke, han är täckesklippt.

Idag var det - 17 grader.

Jilly hade sitt 150 g Horseware Insulator täcke under ett ca 200 g Thermomaster termotäcke med halstäcke till.

Jolie hade sitt nya Horseware Rhino 370 g och ett halstäcke till.

Jilly är helklippt dock utväxt igen (ska snart klippas om) och Jolie är oklippt.

min har;
bomullstäcke
amigo stalltäcke typ 200g
rambo supreme turnot 375g

snö på marken, snöfall, snålblåst m.m. :p

Ute 440 g med helhals.
Inne har han 200 g eftersom vi flyttat till ett annat stall där det är varmare på natten, annars skulle han haft 300 g inne.

Mitt sto har ett temo master vinter täcke nu. Ärklippt.
Killarna går utan med sin tjocka päls

Varmblodshäst med ganska tunn vinterpäls, fryser lätt om hon blir blöt:

Hela vintern samma 300 grams RS vinter från Börjes...:D
Temperaturen har varit allt från 0 ner till ca -17 (idag).

Hade hon varit klippt hade hon haft ett 200 grams stalltäcke med ett ofodrat regntäcke över, men en dag som idag hade nog vintertäcket fått åka på istället för regntäcket.

Här ligger det väll runt -2 och -10 grader ungefär den kommande veckan (gick in och kollade prognos på SVTs vädersida). Hon har ett 400g täcke från Shires, med halvhals på eftersom jag tycker halvhals har bäst passform på henne (hon är rätt bred över bogen).
Det funkar jättebra, det täcket är klart ett utav mina bästa inköp!

Här är en bild på det, ser dock finare ut i verkligheten. Om jag kommer ihåg det kan jag ta kort på det i morgon när hon har det på sig! :)

93vhc1.jpg

Idag hade vi -10 ungefär och 3-4 dm snö, vindstilla.

Casper (nordis, spårklippt men vuxit ut endel) inget täcke alls.
Nella (arab, oklippt men frusen) vintertäcke ca. 200 g. Efter ridturen fick hon ha fleecetäcke under med, då var det kallare + solen hade ju gått ner. Fick ha på fleecen inatt med.
Vicky (ponny, oklippt, gammal) vintertäcke kanske 200 g.

Hmm.. Min häst har antingen sitt Therma Master Outdoor me hals eller sitt andra vintertäcke (köpt på Ullared.. Haha..! Men varmt o gott är det..) beroende på hur vädret är.. Han har bara halsen om det blåser mycket eller snöar ute.. Då jag har min häst på ridklubben, med ca 30 privathästar, så byter dom inte täcke på morgonen utan man får se till o sätta på rätt täcke redan kvällen innan.. Därför e de viktigt o följa väderprognoserna.. Hehe.. =P Men nu har vi väl omkring -5 grader.. Han är helrakad, men det var ett tag sen.. Ska snart klippa honom igen, men väntar några veckor till tills tävlingarna drar igång igen.. ^^ Pusshej..!

Idag har det varit ca -15, tidigare i veckan har det varit bara några minusgrader.

Min häst är helklippt, men börjar bli rätt så långhårig nu och ska klippas snart igen. Inne har hon ett Shires ChillCheta Rug 375g och ute har hon även ett Horseware Rambo Wug 370g med halvhals.

I det som är nu... - 15 sådär har jag ett TM exclusive med 380 g fyllning :D Varmt o gott bara bökigt o tungt att ta av :D

Han står med ett tjockt täcke typ 300 g eller 400 g, får kolla i morrn och sen har han även det ute i hagen, fast ett HW regntäcke över.

Har nog samma väder som du har i UV! ;)

Men arabtös går utan täcke med en megapäls som hon satt till.
Och här är runt 10 minusgrader och snö halvvägs upp till knäna på hästarna.

min är oklippt men lite känslig (20 år!)

ute har hon ett 200 g vintertäcke med halvhals (Rhino)
inne 220 g termotäcke (Event)

Det är från noll grader till 7 minus här ungefär.
Det får va neråt 10 minus innan tjockare täcken åker på.

vintertäcke 400g från Ullared;) det e faktist ett slitstarkt täcke..!

Frysent vbl, klippt medio oktober.
300 grams HL dyne med halvhals
+
300 grams Treadstone utedekken
(eller 300 grams Shires/Heimer Typhoon)

24/7- står i utebox
akkurat nå
15 minus, vindstille, opphold. (blir muligens ned mot 20 minus i natt)

vi har runt 6-8 minusgrader. Min valack har ett fleecefodrat regntäcke, stoet har ett tunnt fodrat vintertäcke

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
711
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 918
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
702
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31