• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjording90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 068
F

fjording90

funderar på att köpa ett rengn täcke till min fjording. är det någon som har någon erfarenhet av dom biligare täckena från börjes och hööks? är dom dåliga eller är dom ockej? tacksam för svar!

Sv: täcken!

Jag har ett riding house regntäcke från börjes o det håller emot regn lika bra som mitt bucas, tror det från börjes kostade 1000 kr minder bara. Nej jag tycker det är bra täcken. Har även ett vinterute täcke från hööks(thermo master) o inte blir hästen blöt i det heller.

Jag tycker inte alls om hööks täcken: dålig andningsfunktion och de går lätt sönder. Bogvecken på 2 av 3 täcken har gått sönder för mig :smirk: Dessutom blir det lätt riv märken och likande. Så nej jag skulle inte köpa ett täcke från hööks igen... däremot så har jag hört bättre om börjes täcken, så de kan ju vara värt att prova! Men jag tror inte de är lika bra och hållbara som de mer välkända täckena typ horsewear.

Och jag är helnöjd med Hööks täcken.. Däremot hade vi ett regntäcke från Börjes som var jättemysko passform på, det gick nedanför knäna på vårt russ, en klänning... Det gick också sönder väldigt snabbt, i ett par sömmar...

har hört att Börjes Himalaya täcken ska vara bra. Dock lite stora i storlekarna.
Annars tror jag att horze.com har bra och billiga täcken. Men jag har inte prövat något av dom.

hej!

Jag har ett horzeregntäcke som inte tål vatten alls. Första vintern funkade det men nu är passformen urusel och minsta lilla väta så är häst genomblöt!/ Lavinia, som är mycket besviken på sitt "100%-vattentäta" täcke..

Börjes billiga passar utmärkt till fjordingar och andra som behöver täcken som är breda i bogarna.... :bump: :bump: :bump:

Har både regn- och vintertäcke från Börjes av den billigare varianten och tror att dom är inne på sin 6;e eller 7;e säsong nu. Så helt klart prisvärda!

Köp inte täcken från H**ks! Det är mitt råd! De håller bara en säsong! Har köpt 2 regntäcken denna säsongen och de har usel passform och håller inte om hästen rullar sig!
Stalltäckena och fleecetäckena duger men inte funktionstäckena! :mad:

Köp inte täckena från h**ks dom är inge bra. Mina gick fort sönder (förutom dom första jag köpte men det var några år sedan å redan våren efter var kvaliten 100 ggr sämre minst).

Å jag gillar dom inte heller, dom ger bogskav om dom inte har bogväck å bogväcken sitter desutom fel efter vad jag sett på dom nya modelerna.

moonlightgarden skrev:
Köp inte täckena från h**ks dom är inge bra. Mina gick fort sönder (förutom dom första jag köpte men det var några år sedan å redan våren efter var kvaliten 100 ggr sämre minst).

Å jag gillar dom inte heller, dom ger bogskav om dom inte har bogväck å bogväcken sitter desutom fel efter vad jag sett på dom nya modelerna.
:bow: :bow: :bow:

Jag tycker att Hööks täcken har blivit väldigt mycket bättre från tidigare säsonger. Väldigt vattentäta om man tvättar dem i impregneringsschampo och bra ventilation. Pappsen kom hem med ett 1500kronors-täcke en dag som han klev ur. Framspännena hade brytits upp och resten av täcket låg så fint och ihopknäppt på backen (hur han gjorde vete tusan?) senare gick ett knäppe av helt, vi lämnade tillbaka täcket och de åtgärdade det utan kostnad.

Vi köper nästan bara täcken därifrån, eftersom det finns i närheten och därför att priset inte liknar något annat.
Våran 3åriga haflinger blir dom lite långa för, men han har inte fått det minsta skav. Skav fick han däremot av mitt favorittäcke från bucas, nästan så det blev sår. (Kostade 2200 för några år sedan och är fantastiskt! om det passar...)

Vår äldre valack sitter Hööks täcken sämre på, kan bero på att han är grövre över bogen.
Han har ett Shire regntäcke som vi köpte billigt på resa som sitter bra och inte blir det minsta blött igenom.

TermoMasters gamla regntäcken med rutor i tyget blir lätt upprivna och otrevliga. Ett sådant köper jag inte igen, men de kanske inte finns mer ändå?

Börjes täcken har jag ingen erfarenhet av, men skulle helt klart kunna köpa ett för att prova, om det vore billigare än vårat nuvarande alternativ.
Kan ju tillägga att inget täcke vi köpt de senaste 5 åren har blivit blöta igenom.

har både vintertäcke och regntäcke köpta från hööks och för min häst fungerar dom väldigt bra. Visserligen bara haft dom sen i höstas men båda täckena ser fortfarande riktigt fräscha ut och ligger riktigt bra på hästen. ingen som helst antydan till skav eller liknande. Kanske är ganska beroende av typ på häst? har ett varmblod som är ganska smal över bogen och inte så särskilt lång... Börjes täcken har jag ingen egen erfarenhet av men min syster har ett Himalaya regn och är väldigt nöjd med vattentäthet, passform och hållbarhet...

Min erfarenhet är att de billigare täckena på både hö*ks och b*rjes har dålig andasfunktion. vilket i sin tur kan orsaka hudproblem som regnskållor mm. Lägger man däremot på några 100-lappar kan man få ett bättre täcke, både i passform och kvalité. Tänk på att täcket bör kunna andas. Passa på o köp täcken vid fel säsong, då kan man få dom bra för samma peng som dom dåliga. Thermo m*sters dyrare täcken är suveräna men inget slår enligt MIN smak Horsew*re

Börjes Himalays är bra och står emot regn en hel dag. Dock blev fodret trasigt ganska snabbt.

Har du testat Hansbos regntäcken, som finns hos bl a Eko? Jag gillar dem skarpt, båda mina kallblodshästar har sådana.

Immer

Jag har täcken från mias ridsport, börjes och hööks och alla håller sina funktioner.
Hööks regntäcke (det lila) är superbra...

Jag har täcken från både h*kks och b*rjes dom är super till mina hästar som går ute mycket i alla väder

Min är ganska så small över bogen. Hon klarar sig ganska bra ifrån bogskav nu när jag bara har utegångstäcken med boggveck å som inte kommer ifrån h**ks. Gärna gå upp en bit över halsen gillar jag oxå, Thermo master täcke har jag ett fortfarande för inomhus bruk utifall att det skulle bli kallt så fort det sattes på så fick hon boggskav, trots modifiering av täcket. Kan bero på att hon är ganska lång min ponny i kroppen hon hae 125 cm täcke å är c-ponny, meddans största hästen i stallet har 135 cm i täckesstorlek. Så jag vet inte om det beror på det.

Liknande trådar

Utrustning Någon som har erfarenhet av detta och har använt det? Fungerar det? Hur blir hållbarheten? Jag har en fyraåring som lever rövare i hagen... 2
Svar
24
· Visningar
1 040
Senast: Sassy
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Måste köpa nya ridskor. Bruna i skinn. Hyfsat billiga. Har kollat på Horze och Hööks. Har någon erfarenhet av dessa två modeller? denna...
Svar
8
· Visningar
398
Senast: tott
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka