Täckena når ju till knäna

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 064
T

Tican

Nuförtiden är det FÅ märken/modeller där täckena inte hänger långt ner på benen! T o m på vår isis som är suuperbred och rätt kort.

Skulle nån kunna förklara varför? Verkar bara onödigt och jobbigt för hästen? Och ruskigt fult dessutom. :crazy:

Sv: Täckena når ju till knäna

De speciella ponnytäcken som finns är jättebra i passform till ponnyer och tex isisar(som har ponnystorlek).

Ja det instämmer jag i... Jag köpte ett ponnytäcke i 125 och det passar suveränt trots att han är ganska kraftig min islänning :D

haha...låter som täckena på min shettis...innetäcket går till knäna kanske och ute täcket en bit till!!! Skulle man ha en mindre storlek blir det för kort på ryggen...skumt! Men det blir kanske varmt på benen då också... :confused:

Ursäkta men jag kan absolut inte hålla med om att täckena är för långa i sidled...tvärtom...
Jag har en d-ponny som är ca 146 cm och drar 115 cm i täcke.....

Men om han ska ha ett täcke som inte ligger som ett litet miniatyrfrimärke uppe på ryggen måste det vara antingen ett 135 cm med bogveck eller ett 145cm...
Gissa om det hänger ner till haserna......

break_a_leg skrev:
De speciella ponnytäcken som finns är jättebra i passform till ponnyer och tex isisar(som har ponnystorlek).
Ponnytäckena brukar ju gå upp till 115, isisen i fråga har 125-135. :/

som på min fjording, som är 142 cm hög och ca 120 cm lång i ryggen men som måste ha 145 i täcke för att det ska räcka runt hans hals och inte spricka så fort han böjer ner huvet och ska äta... snacka om klänning!

Jag skulle nog vilja påstå att det har att göra med de knepiga storlekarna som numera är på täckena,alltså allmänt.

Jag vet ju bara hur de är på mina hästar.har t ex ett Shires-täcke som jag använder på mitt Cob-sto,strl 155 (!),perfekt i rygglängden,men knälångt då istället.
Har sen ett ThermoMaster,strl 135 cm,som är hennes storlek.Där skulle hon egentligen åtminstone ha en storlek mindre då det är både för långt och knälångt.
Har också *hmmm*,ett regntäcke strl 135 cm,som är precis lagom långt på sidorna,men helst skulle ha varit i strl 145 cm istället..
Så hur lätt är det egentligen att köpa ett hästtäcke som passar sin häst..

Är som att vara tjej och hitta ett jeans märke som passar bra :)

Man har ju somsagt gått på några nitar gällande olika täckes märkens passform i förhållande till hästen...När jag väl hittat märken som passar brukar jag därmed hålla mig till dessa för att undvika obehagliga överraskningar.

en kommentar dock om långt ner hängande täcken:
har ett Hansbo Event utetäcke med fleece till min grabb. Det har låååånga bogveck och är lågt skuret i frampartiet, som hänger ner ordentligt som följd. Resten av täcket är också väl tilltaget, när man knäpper gjordarna så värmer täcket en bra del av undersidan av magen oxå. Men det är väl ingen nackdel tycker jag iallafall :)

Men förstår självklart att det kanske inte funkar lika bra med alla täckesmärken, detta täcke sitter iallafall kanon!

Känner igen problemet!
Min b-ponny fick ett regn och ett fleecetäcke strl 115 cm. Båda går till knäna på henne! Nog för att hon egentligen har 105 på täcken, men ändå...Hon ser ut som en tunna, och ändå går dom så långt! Fick köpa ett nytt regntäcke i rätt storlek 105, och tog då shettismodellen från B**jes, och det passar perfekt!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 705
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 989
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 424
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 355
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka