Täckes fråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Blomma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 714
B

Blomma

Hej hej, Är en sån där smygare här på Bukefalos :cool: , som behöver lite råd i en täckes fråga. Är utav den åsikten att hästen mår bäst utav av att inte ha täcke på sig om den nu klarar det. Äger en kallblodstravare som får en enorm vinterpäls vilket gör att ridningen vintertid blir "jobbig" för honom. När vi har ridit klart, uteritt som paddockridning, så ser det ut som han har klivit ur duschen, så svettig blir han. Han har alltid då fått stå inne ett tag med ett svettäcke på sig och sedan fått gå ut med ett fodrat regntäcke om han ska ut i hagen igen, utom nu faktiskt, när solen har börjat värma och det är skönt ute.
Men, jag har redan nu börjat fundera inför nästa vinter :crazy: om jag inte ska ta och använda mig utav täcke i alla fall när det är som kallast, säg från ca -5 grader och vid busväder för att slippa all denna päls, mest för hans skull. Har köpt ett täcke, ett termotäcke utav märket Capriati. Skulle den kunna räcka som vintertäcke och stå emot snö och blask? Har inget emot att han får lite päls, men skulle var skönt och slippa denna enorma björnpäls :crazy:. Så vad tror ni, är det ett täcke som skulle funka som vintertäcke eller måste jag ge mig ut och köpa ett täcke till?

/Blomma

Sv: Täckes fråga

Pälsen är svår att täcka bort dessvärre. Svettas han såna mängder är det schysstare att halvklippa honom och ha ett tunnare vintertäcke på ute istället.

Om jag var du skulle jag klippa honom till nästa vinter. Om man vill kunna rida och träna på ett vettigt sätt så är det det bästa, tycker jag!

Jag tror du får använda thermotäcket till stalltäcke istället, för det kommer inte att klara av att stå emot snö och regn. Köp ett ordentligt regntäcke, gärna två, bra att ha om det ena hänger på tork. Kom också ihåg att regntäckena behöver impregneras ibland, för att även fortsättningsvis ha ett bra skydd.

Lycka till! :bump:

Jag brukar börja täcka min häst på hösten vid 10+ med regntäcken och sedan vintertäcke när det är under nollan. Genom att han är täckad så får han inte så lång päls, det tycker jag funkar bra istället för om man inte vill klippa!
Rider man sedan så hästen regelbundet så sätter den inte så lång vinterpäls...

Vet inte om ett termotäcke är vattentätt men det kan du ju enkelt testa genom att hälla lite vatten och se om det suger åt sig eller rinner av, annars kanske du kan impregnera täcket?

Tack för svaren! Eg. så vet jag ju det här, men löjligt nog så behövde jag ändå få det bekräftad.
Att jag inte själv tänkte på det lilla testet:idea:. Förmodligen så lär jag få använda täcket vid fina vinterdagar och köpa ett som pallar busväder. Angående klippningen så har jag funderat på "fartrands" klippningen, men eftersom han får så mycket päls så tror jag bara att det kommer att se löjligt ut eller?

/Blomma

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 452
Senast: Ms_Antrop
·
S
Hästvård Jag är lite intresserad av att höra lite olika åsikter om att ha hästen rakad/klippt eller inte. Själv är jag varken för eller emot utan... 2
Svar
23
· Visningar
3 171
Senast: TeamWahlund
·
Hästvård Jag får hastigt och lustigt hem mitt sto igen. Hon blev inte dräktig och ska därför sättas igång och bli riden. Jag får även hem en ny...
Svar
10
· Visningar
1 054
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Akvarietråden V