Täckesdilemma

Molle__

Trådstartare
Ska hyra häst från januari/februari till maj/juni i år, en D-ponny fjordning. Börjar planera utrustning nu och jag har svårt att bestämma regntäcke. Så jag ber om hjälp!
Krav:
*Slitstarkt
*Tålregn
*Max 700 kr
*Passa på bred häst
*Ofodrat eller fleece
Jag har luskat reda på dessa täcken:

Rain Dance Rug, Horze, Ofodrat ,347 kr

HW Amigo, ofodrat, 698 kr

Event Basic Fleecefodrat, 595 kr

Event Basic Regntäcke, ofodrat,540 kr

Passar dessa täcken till breda hästar? Är något av dom så värdelöst att det är dumt att ens tänka på att köpa det? Tips på andra täcken är också välkommet!

Sv: Täckesdilemma

vf får du inte med ett täcke? :eek:

Onödigt att köpa ett när du ska ha hästen så kort tid :p

Ser ut som att det är reflex på Event basic regntäcke Jag skulle tagit det isf...

Hästen är 21 år, vill inte låta honom frysa, sedan så vill jag spara lite tid om han rullar sig i lera :angel: (lite lat av mig :p )

Men visst det är lite onödigt... :angel:

Jag skulle köpt ett ofodrat regntäcke med bra vattenmotstånd och ett fleecetäcke också vid sidan om!

Bara ett ofodrat brukar inte riktigt räcka till då man behöver lägga under ngt varmare vid kalla regn som det är nu i vinter/vår (täcket gör det svårt för hästen att resa sin päls vilket den gör för att hålla värmen), då är det jättebra att lägga under ett vanligt fleecetäcke!

Däremot blir det väldigt varmt med fleecefodrat i maj/juni om det bara är ett lätt sommarregn och du vill ha hästen torr för ridturen. Då räcker ett ofodrat regntäcke.

Så jag skulle köpt två täcken alltså, ett fleece och ett ofodrat regn:)

aha då förstår jag :D

Men jag e likadan jag tyckte att täckena vi fick med en häst jag oxå hyrde feb-maj var för fula så jag köpte två nya för typ 2000 :rofl:

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att en i mitt stall har det översta täcket på sin fjording, och det verkar passa bra och vara hållbart! Kanske det vore något? :)

Event basic m. fleecefoder (595kr) har reflexer runt om i "kanterna" om jag inte minns fel.

Jag har ett Event trend (duvblått täcke) till min grova ponny. Stor i bogen så det skulle mycket väl passa en fjording. Väntar du någon dag med att köpa kan jag testa det på en fjording ifall du vill. Jag skulle skaffat det sista och sedan ha ett fleecetäcke vid sidan om.

Tack så mycket! Hade inte tänkt att köpa något idag, så jag kan vänta några dagar. Tack åter igen! :bow:

Jag kan ju inte garantera att det är rätt, men det ser verkligen ut precis så! :)
Lycka till med täckesköp!

Jag skulle lätt ha köpt Amigot. Bra passform, bra kvalitet.:) Däremot skulle jag inte valt Basic täckena, har inte haft några själv, men de jag har sett på andra har de suttit riktigt riktigt uselt, stypläge i halsen....

Jo... Amigo är jag medveten om att den är bäst av dessa täcken, men säljs inte billigt i närheten där jag bor. Internet är ett alternativ, men har ingen anning när det gäller passform och sånt. Passar Amigo lika bra på breda hästar som andra HW-täcken??

Jo... Amigo är jag medveten om att den är bäst av dessa täcken, men säljs inte billigt i närheten där jag bor. Internet är ett alternativ, men har ingen anning när det gäller passform och sånt. Passar Amigo lika bra på breda hästar som andra HW-täcken??

Horseware har suttit perfekt på alla mina hästar(som både varit smäckra o kraftiga, dock inte superkraftiga) och alla ndra hästar jag sett ha dem, så det passar nog.

Jag har Event-täckena både med och utan fleecefoder, använder det ofodrade till min pålle (Irish Cob-korsning) och det med fleece i till hans pappa (IC) som båda är breda (speciellt över bogarna).
Det fleecefodrade har reflexer runt kanterna.

Än så länge har de hållt jättebra och hästarna har varit torra även efter en regnig dag i hagen :) .

Liknande trådar

Utrustning Håller på att planera garderoben till kommande pålle, och har fått ihop det mesta, änsålänge håller budgeten sig där den ska;) Det är... 2
Svar
30
· Visningar
2 044
Senast: nyponros
·
Utrustning Japp detta gäller täcken... Det är ju liksom tid för det :smirk: Så någon som har erfarenheter av Jacsons fleecefodrade regntäcke...
Svar
6
· Visningar
1 006
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer