TÄckesfrÅga:

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kurant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 5 758
Sv: TÄckesfrÅga:

Har en täckesklippt häst. Går med fleecetäcke inne (det är mellan 11-12 grader i stallet just nu) och har fram tills nu gått med ett ofodrat regntäcke. From nu får hon gå med ett 220 gr vintertäcke ute (fleecectäcket under).

//Alice

Bor i Uppsala. Halvklippt fullblod.Halvfodrat Horseware
regntäcke.

Vi har en klippt ponny som står i kallstall, dock blir det inte svinkallt där inne nu. Så han är "naken" inne och har ett fodrat regntäcke på sig ute.

Jag förundras hur mkt många som byltar på sina hästar redan nu, vad har ni på era hästar när det blir 20-?

Jag skulle gissa att många använder täcken i "onödan" för att det känns kallt i t ex stallet,och så när man väl har en där så inser man ganska snabbt att det är varmare i stallet än man tror..

Jag bor i Skåne och min häst har ett väldigt utslitet termotäcke med nästan ingen stoppning kvar (väldigt tunt för att vara ett "vintertäcke"). När hon går ut har hon ett tunt tunt regntäcke utanpå.

Mina har regntäcke om det regnar annars klarar de sig utmärkt utan och de står ändå i uteboxar. Det tramsas alldeles för mycket med täcken om du frågar mig.

Haha, visste att det skulle bli så här... I vinter kommer hon ha täcken på sig så att hon inte fryser, helt enklet...

Jag tar av 150grams täcket om det är varmare, bara så ni vet ;)

Jag tycker man ska reagera när ägarna sätter på hästen täcken för att de själva tycker det är kallt.

"Bor i Sthlm och nu är det kallt på nätterna tycker jag...*burr*" <--- sa du just.

Som jag skrev innan,hur många har egentligen kolla på hur varmt/kallt det är i stallet?

Det förvånar mig att man i n t e skulle ha det. Att ha koll på det har jag iofs inte så mycket för hästarnas skull, de står alltid otäckade inomhus, utan för att vattnet kan frysa om det blir för kallt.

Senast ändrad:

Hej!

Mina hästar har regntäcke ute nu och så har det ett tunnt bomullstäcke under. Bomullstäcket har de även på sig under natten. I vårt stall byter vi inga täcken på hästarna på morgonen, regeln är: max 1 täcke/häst på på morgonen och max 1 täcke/häst av på eftermiddagen.

Jag frågade personen bakom artikeln jag länkade till ovan om detta med att byta täcken beroende på temperatur. Svar:

"Hästar har en komfortzon som är ca 20 grader vid. Det gör att de inte är så känsliga för temperatursvängningar och att du inte måste ha en stor täckeskollektion.
För en klippt häst ersätter du pälsen med ett termotäcke. Täcket uppgift är främst att hålla hästen torr och dragfri. Hur känslig hästen är beror främst på hur mycket foder den får. Mer foder =
klimattåligare vid kalla temperaturer."

Det finns alltså ingen större anledning för en normalt fungerande häst att ha vår/höst/vinter/mellanhöst/kallvinter/whatever-täcken.

Jag har termometer i stallet...ligger runt 7 grader när jag tar in hästarna på kvällen nu och mellan 9 och 10 grader på morgonen när vi fordrar...

De har bara tunt bomullstäcke på sig inne och ett 100 g täcke ute, mest för att skydda mot regn å rusk, dessuto blir de inte lika skitiga...

Mina egna t-schirts i 100% BOMULL värmer MER än de med polyester/syntet i! Så varför skulle inte ett extra lager bomull i form av ett täcke värma en häst iaf lite??!!! Lika så min sambos bomullspantalånger (stavning?) värmer MER än mina som är ung 50/50 bomull/polyester/syntet....Eller är det så att hästens päls isolerar så pass bra att den lilla värme som bomullen håller kvar/alstrar inte kommer igenom pälsen till huden???

//Alice - som inte förstår arrgumentet "bomull värmer inte"

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Amk
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
975
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka