TÄckesfrÅga:

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kurant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 5 758
Sv: TÄckesfrÅga:

Nu är jag varken biolog eller författare av rapporten men termisk komfort borde rimligen vara en behaglig temperaturnivå. Det finns ungefär 2 sidor med formler i rapporten där det beskrivs hur de mätt men förenklat handlar det om nedre kritisk temperatur och strömmningsförluster. Jag tror det är enklare att läsa dessa 19 sidor än att få mig att försöka förklara.

Att tävlingshästen ofta har flera lager täcken är ju helt oförståeligt, då den har högst värmeproduktion och klarar kylan bäst.
Det DÄR tyckte jag var intressant!!! Så alltså borde, rent teoretiskt, ALLA hästar klara sig utan täcke (förutsatt oklippt) förutsatt att tillräckligt med energi (genom foder) ges. Så om hästen fryser kan man trycka i hästen mer mat och den blir varm igen.... :idea: ...det låter rimligt med tanke på en egen erfarenhet jag gjort; Jag hade ett termotäcke 200 gr inne förut (trots samma temperatur i stallet som det är nu och hästen var OKLIPPT!). En dag när jag kom till stallet åt hästen fortfarande på em-givan hösilage. Gjorde konstaterandet att hästen var svettig!!! Hade aldrig tidigare hittat henne svettig i boxen. Termotäcket åkte av och har aldrig åkt på efter det mer denna höst (kanske när tempen i stallet kryper ner under 10 grader...). Nu går hästen inne med ett fleecetäcke OCH är KLIPPT (dock bara täckesklippt). Att hästen var svettig kan ju förklaras med att hon åt! Har jag förstått rätt? Just då reflekterade jag inte till maten utan bara för mycket täcke i förhållande till temperaturen.

fryser hästen vid noll grader och du täcker den så kan den ha samma täcke ner till -20. Naturligvis finns det som vanligt undantag som bekräftar regeln.
Okey, så det är inte så som med människor. Klär jag mig för mycket nu vänjer jag mig och har svårt att klä mig sen när det är 20 grader kallt. Man ska ju "frysa in vintern och svettas in våren". Så det täcke jag använder nu kan jag även använda när det är -15 grader? Det vore ju förträffligt!

//Alice

Nu har du hajat galoppen :idea:

Naturligvis finns individuella skillnader så man ska såklart ha koll på sin häst.

...så om jag hittar min häst frusen i hagen skulle jag kunna slänga in ett par kg grovfoder istället för att i vild panik rusa in i stallet och hämta ett täcke?!?!

Så de hästar som eg BEHÖVER minst täcken är tävlingshästen.....???

//Alice

Tja, du har alternativen. Det är ju inget fel att lägga på hästen täcke om du tror risken finns att den blir kall. Att fodra hästen varm är vanligast på lösdrift där man har fri tillgång till hö/ensilage.

En häst med högt energiintag, t ex en tävlingshäst, har den högsta värmeproduktionen ja. Å andra sidan är dom oftast klippta eller är täckta av den anledningen att man inte vill att de ska sätta päls.

Hej Elektron!

Du frågade även varför jag hade bomullstäcken på mina hästar inne i stallet eftersom de inte ger någon som helst värme eller så!!

Jag använder faktiskt innetäcke av bomull för min egen "slöhets" skull... Vi har inte speciellt kallt i stallet nu (utetemp + 2 grader ca) och jag har heller inte klippt mina hästar ännu, så anledningen till att de har bomullstäcke är för att de inte ska bli så spåniga och full i pissfläckar... har två skimmlar och jag vill inte hålla på och tvätta dem nu när det är så pass kallt. (på sommaren spelar det ju ingen roll om man måste tvätta dem) De ska klippas nu till veckan och då åker thermotäckena på!

min är inte klippt ännu, maskinen la ju av. :( Så han har ett tunnt regntecke. den andra som hann bli klippt och dessutom är en 'frysare' går med ett tunnt vintertäcke eller fodrat regntecke :)

min häst är frusen av sig och visar det vid minsta tempraturskillnad typ även om han har fri tillgång till hösilage nästan i hagen.
Än så länge har han bara ofodrat regntäcke (södra skåne) och om det regnar mkt under dagen eller blåser mkt får han ett tunt stalltäcke under.
När det är sol ute nu i denna årstiden får han gå utan, men han brukar ha ett ofodrat regntäcke på morronen för det är då det är så svinkallt och dessutom kommer han ut från ett varmt stall, sen tar jag av det upp emot dan.
I stallet har han ingenting och tror inte han ska behöva iheller även omdet är vinter för de stallet är så pass varmt.

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Amk
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
975
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka