Täckesimpregnering

Lillsillen

Trådstartare
Har ett bucas-regntäcke som jag precis tvättat (och tumlat, blev superfint o nästan hårfri insida). Så nu behöver jag ha på ny impregnering.

Problemet är att den förra impregneringen jag använde luktade så fruktansvärt starkt av lacknafta, så den vill jag inte ha igen (det var en sån som man kan ha till båtkapell, textilier mm alltså inte köpt i hästsportbutik).

Antar att det finns några häst-impregneringar att välja på, så nu vill jag höra era erfarenheter av dessa innan jag köper mig en ny:

Bra, dålig, luktar illa eller vad det nu kan vara...
Naturligtvis vill jag ju veta vilken som är BÄST!!

Sv: Täckesimpregnering

Jag skulle också vilja ha tips på någon impregnering som är bra, då mitt ena regntäcke dessvärre har börjat läcka. :crazy:

Men, jag kan ju bidra med min erfarenhet av ett impregneringsmedel som jag köpte, "Windsor" impregnering från Hööks.
Den fungerade inte så särskilt bra, då täcket fortfarande läcker!

Jag funderade på att olika täckesmärken brukar ha impregnering, Horseware har väl, liksom Thermo Master och Shires? Är det någon som har provat något utav dessa? :confused:

Mvh Huntress :)

Jag använder impregnering som jag har köpt på Lantmännen, det funkar jättebra & täcket läcker inte längre! Luktar inte mkt heller.

Kommer inte ihåg märket, men det är en sprayflaska, typ vit med en häst på. Kan vara eclipse, ej säker!

köp en spray impregnering på Överskottsb*laget. billigt och täcket håller garanterat vatten! :)

Den bästa impregneringen är vax. Sådan som man använder till oljerockar! Det brukar finnas på antingen välsorterade hästbutiker, skomakaren, läderverkstad eller liknande.

Den ska smetas på för hand och sedan värmas så den smälter i i tyget ordentligt. Det är rätt mkt jobb men funkar MKT bättre än vanlig sprejimpregnering.

Jag brukar göra en vaxinpregnering om året, även på tex ridjackan, och sen ha på sprejimpregnering utanpå för säkerhets skull.
Funkar perfekt.

Min ridjacka impregnerade jag för två år sedan och har tvättat ett par gånger sedan dess men den håller fortfarande vaxskyddet.

De täcken som har ett ytskikt av "plast" tex Bucas mår inte bra av alla varianter av impregnering, står på flaskan i så fall. En kompis tvättade och impregnerade sitt Bucastäcke och det "fjällade"...
Nin

Använder Imprenex (? tror det stavas så). En liters flaska med spruta som sprayflaska. Luktar dock starkt så det måste hänga ute efter behandling. Tycker det fungerar bra.

Å nej!!! Eftersom jag bar till hästbutiken i går, så slog jag till..
Köpte nåt som hette typ "Dry & Carr & Martin" och på det stod det att det ej passade textilier med gummiliknande yta...Nu är det ju så att jag faktiskt har ett bucas, men tyckte inte att ytan är gummiliknande, så jag sprejande på så mycket jag kunde.
Flaskan kostade bara 75:- så jag tänkte "slösa" upp allt på ett enda täcke, för bästa skydd...Vad kommer att hända nu? Är täcket förstört??

Nu var det ju så att när det var nästan halva flaskan kvar, så fanns det inget lufttryck kvar i flaskan....så resterande kan man känna sig blåst på!! Det går alltså inte att få ut sprejen trots att det finns massor kvar...

Dessutom gick det INTE att vistas i källaren på hela kvällen efteråt!
Trots att jag hängt täcket precis innanför källardörren som stod på vid gavel ca 1 tim efteråt...Det var nästan så man gick på fyllan efteråt...lukten letade sig dessutom upp i kök mm trots stängda dörrar...

REKOMMENDERAR INTE DENNA VARIANT AV IMPREGNERING!!

Senast ändrad:

OK, låter lite krångligt...
Men HUR värmer man ett stort hästtäcke efter att man vaxat??

Kan tillägga att jag har fler täcken som behöver impregneras, så förhoppningsvis blir det någon bättre impregnering till dessa än den jag använde igår....så jag vill gärna har fler tips, gärna med priser...

Nik-Wax sunthetic rug proof. Man blandar det med vatten och antingen stryker på med svamp eller doppar hela täcket. Det är superbra!!! Har hittat det i en butik som heter MyOne i Gbg. Har impregnerat flera täcken och en regnjacka. Jackan höll ute bättre än ett riktigt regnställ efteråt och andas.

/Linda

Traskade in på en sportbutik och köpte impregnering för goretex-jackor. Håller tätt som fan, andas duktigt och luktar inte ett dugg. Kostade ett par hundralappar, men höll ett par år/tvättar!

OK, jag antecknar.
Men, doppa hela täcket??
Blir väl inte så bra på insidan...eller??

Sammanfattningsvis kan man väl säga att de flesta impregneringar är bra då...
(bara jag som är missnöjd med den jag köpte, har dock inte provat täcket i regn ännu, så jag kanske blir supernöjd med DET resultatet)

Kan man lämna tillbaka en flaska med nästan hälften av innehållet kvar, som det inte går att få ut ur flaskan, eller är man sniken då?? Kostade ju bara 75:-

Det går att stryka på med en svamp också. Har doppat ett regntäcke som hade typ nätfoder och det fungerade men riktiga fodrade täcken fungerar nog inte, nej.

/Linda

Lillsillen skrev:
OK, låter lite krångligt...
Men HUR värmer man ett stort hästtäcke efter att man vaxat??

Man stryker det, med ett lakan emellan så man inte får vax på stykjärnet. Alternativt hänger i ett värmeskåp.

Har inte Bucas en egen täckesimpregnering eller minns jag fel? Jag har testat Windsor och den var sådär. Luktade mycket så jag fick vädra täcket länge efteråt.

En liten rapport:
OK, nu har jag alltså fått testa täcket med Carr & Dry & vad det nu hette-impregneringen... Resultatet är INTE imponerande!!

Till en början så såg man att regndropparna lade sig ovanpå, men efter en stund så var täcket blött på ovansidan och impregneringen "reste" sig. När jag drog med handen ovanpå så blev det "korvar" av impregneringen i min hand....

Men, det andra täcket är nu impregnerat med Wolly, som jag köpt i skobutiken.
Får se vad det blir för resultat av detta...Eftersom jag var o shoppade skor i helgen så slog det min när jag var där, att detta kanske kan fungera...

Tror dock att jag får ta och beställa bucas egen impregnering, då jag också tror att det finns särskild sådan till bucastäckena.

Kan tillägga att de båda luktade VÄLDIGT starkt! Men så fort det torkat in så försvann lukten totalt, alltid något....

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka