Täckesjakt liten nordsvensk.

KungTulle

Trådstartare
Nu är det tänkt att jag ska få tag på ett täcket till ena nordsvensken.

Det ska vara ett utetäcke (regn) med inget eller tunnt foder.

Täcket ska användas endast inför och under kurser för att han inte ska rulla sig genomlerig då det är dåligt med tid att rensa upp honom.

Nåväl till problemet.

Hästskrället är av dponny höjd svs 146 cm, hans rygg är väldigt kort dvs enbart efter ryggmåttet skulle han ha ett 125 cm täcke.

Men han är ju kraftig om halsen (hingst) så kring halsen där täcket ligger måste det vara sådär 168 cm. Jag har kollat runt på 135 täcken men inga har sån stor hals. Butikerna föreslår att man själv ska sy en liten förlängnig att spänna på fram. Men det tycker jag verkar vara en nödlösning. Fick tom rådet att köpa halvblodshäst för då var det lättare att hitta täcken. Jo pyttsan!

Nu tänkte jag såhär;

Runt om i Bukelandet finns det massor av hästar och folk som redan har köpt täcken. Ni som köpt ett 135 täcke som varit riktigt rymligt i halsen. Kan ni inte posta halsmått och täckesmärke/sort så att jag kan hitta ett täcke?

Prisklass max kring 700:- gärna billigare.

Tackar på förhand.

/Kung Tulle

Senast ändrad:
Sv: Täckesjakt liten nordsvensk.

Börjes Himalaya är ganska stora i bogen, men kanske inte riktigt så stora dock... Men jag kan mäta på mitt 135 täcke senare när jag är i stallet!

jag köpte två täcke för ett tag sedan som var "felsytt". Det ena var förstort i bogen-det andra för litet. Du kan ju ringa nåt företag som säljer täcken och fråga om dom har några som har blivit stora i bogen vid felsyning. Då får man nog det lite billigare. har aldrig prövat att göra så men nåt tips får man väl ge :smirk:

Har själv problem att hitta täcken då jag också har nordsvensk med bred bog/hals. Exklusiv kan måttsy täcken vet jag.

Jo jag har funderat på att låta sy upp ett eller att sy ett själv. Vi har ett härke till föreningssymaskin som "bor" här och har anänts för att sy medeltidstält och sånt.

Men man ska ju ha tid och ork också, eller pengar om man ska sy upp ett specialtäcke.

/KT

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet ett regntäcke som skulle passa till en nordsvensk med kraftig hals? Tor har ca 190 cm omkrets på sin hals nere...
Svar
9
· Visningar
1 961
Senast: Elinah_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka