Täckesmarodör i hagen...

Sv: Täckesmarodör i hagen...

Om du tycker att hon är så jobbig, varför då apa efter henne? Bara en tanke.

Hejsan.
Kan som du tycka att slänga ut ngn el be den flytta pga trasiga täcken kan vara lite "hårt" men det är inte roligt när ens täcke går sönder efter ca 14 dagar. Jag tror inte att ngn hästmänniska har råd med att köpa 4-5 st vinter täcken varje säsong och lika dant på sommarhalvåret.

Däremot bör man ju göra ngt åt problemet och om det inte går på ngt annat sätt så får marodören gå i egen hage el ägaren ersätta täcket.

Jag som hästägare ska inte behöva straffas ekonomiskt för att någon annans häst roar sig med att göra remsor av min hästs täcke ( nu pratar jag inte om normalt slitage på täcken).

Skulle min häst göra slarvsylta av ngn annans täcke gång på gång så självklart ersätter jag det, tycker att det hör till god ton.

Mvh Nisse

på vilket sätt apar jag efter henne? Jag har inte sagt till henne på något sätt hur hon ska sköta sin häst...
Men har hon inte den tiden att stimulera sin häst iallafall en dag per vecka så får hon lösa det med munkorg.

jag har faktiskt inte råd att köpa ett endaste täcke till den här säsongen... Och går något av mina täcken sönder så kommer det bli ruskigt jobbigt för min pålla att gå resten av säsongen utan täcke eller med aldeles för tunna täcken med aldeles för dålig passform...

jag har faktiskt inte råd att köpa ett endaste täcke till den här säsongen... Och går något av mina täcken sönder så kommer det bli ruskigt jobbigt för min pålla att gå resten av säsongen utan täcke eller med aldeles för tunna täcken med aldeles för dålig passform...

Det förstår jag absolut, jag är inte heller gjord av pengar. Tycker bara det låter trist att du vill ha ut någon ur stallet pga av dennes häst biter sönder täckena (förstår nu att det handlar om annat också, men nu var det just söndriga täcken tråden handlar om).

Skulle min häst göra slarvsylta av ngn annans täcke gång på gång så självklart ersätter jag det, tycker att det hör till god ton.

Absolut. Finns problemet där och man känner till det, så ska det självklart inte ignoneras.

det är precis det jag menar, det verkar som ägaren vet om det men väljer att titta åt ett annat håll...

Munkorg kan vara ett alternativ, annars finns det en hel del medel man kan spraya täcket med.
Vi hade en täckesmarodör i vår hage (som tur är var min häst högre i rang än han) så en av tjejerna sprayade sitt det sånt där anti-bit och täcket fick vara helt efter det. Hon hade tydligen själv testat medlet och det var riktigt äckligt. Men det är inte alla anti-bit som funkar, minns tyvärr inte vad märket heter.

vi har sprayat alla täckena med utspädd tabasco. Dock verkar det försvinna rätt snabbt... Och känns lite äckligt att täckena suger åt sig tabascon...
Så nu går min häst naken... Vägrar förstöra fler täcken med tabasco, och jag vägrar ha fler täcken med hål i...

ett täcke förstörs inte av tabascco, men du Svante. Har ni inte flyttat 2 åringen som är busig och ouppfostrad (då enligt dig) till en ny hage utan vidskydd som ni tänkte göra? Och då i samma veva bryta mot lag om hästars välmåeende? Jag trodde verkligen inte att du fortfarande skulle sitta här ännu i en ny tråd och gnälla på strimlarens ägare.

spydiga kommentarer undanbedes tack, dina kommentarer tillför inte något i tråden

jo de tillför, fär jag undrar efersom du bestämt skrev i en annan tråd att 2 åringen ska få gå själv i en hage utan vindskydd för du tänkte bestämt inte hjälpa till nått alls, utan ägaren fick fixa allt själv..

och då undrar jag, hur gick de med din underbara lösnong för hästens del?? :(

vi jobbar på den lösningen fortfarande, det tar tid.

Och så länge drabbas alla andra hästar som inte kan ha täcke för att dem blir sönderbitna, så ingen kan ha täcke just nu förutom just Strimlaren. Det är Inte okej. Och nej, ägaren bryr sig inte.

Om hästen (täckesmarodören) i fråga är 2 år så är jag inte det minsta förvånad över att täckena går sönder.

Vem äger stallet, du, 2-åringens ägare eller någon annan?!

Senast ändrad:

Hade det varit min häst så hade jag aldrig ställt han med bara vuxna hästar, jag hade hittat en plats med fler jämlikar. Eftersom hästen bara står i hagen. Hade det varit min vuxna häst så hade den fått gå ensam tills täckessäsongen är över, alternativt gått med hästar utan täcken. Och om jag som denna ägare som bara stoppar huvudet i sanden, då hade jag satt på munkorg.

Men herregud, vad är problemet. Ni får väl bygga en till hage åt hästen som äter täcken då, det kan ju knappast vara en omöjlighet eller hur?!

jag tycker det låter som du hatar stallkollegan rent allmänt och att problemet har att göra med betydligt mer du stör dig på än bara täckena.

KL
Tabasco hjälper inte ett skit.
däremot finns det anti bit medel för hundar att köpa i välsorterade djurbutiker. stinker så man nästan spyr när man sprayar på det, men det funkar.

om du hade läst dem senaste inläggen så hade du sett att vi försöker lösa det, att vi jobbar på det, men det tar tid...

Hade jag haft en häst som for och förstörde andras täcken sp skulle inte jag vilja ha den tillsammans med hästar som går med täcke öht. Det är ägarens ansvar att se till så inte andras täcken går sönder och jag tycker det är dom som ska ersätta.

jag tycker precis som du. Men tydligen är det våra egna fel, och vi får skylla oss själva som har dyra täcken på hästarna... Precis som jag visste att det skulle flytta in en täckesmarodör i hagen när jag köpte täckena...

jag tycker precis som du. Men tydligen är det våra egna fel, och vi får skylla oss själva som har dyra täcken på hästarna... Precis som jag visste att det skulle flytta in en täckesmarodör i hagen när jag köpte täckena...

Testa antibit medel på täckena, finns en hel uppsjö att välja emellan, det fungerar, har testat. :grin:

Det är väl ändå stallägaren som ska bestämma vad som gäller? Är det du svante? I så fall är det ju bara att säa upp täckesmarodören. Annars får ju ni övriga rätta er efter vad stallägaren tycker och antingen ha hästarna otäckade eller stå ut med trasiga täcken eller oxå flytta själva.

Kan tillägga att när vi haft det här problemet i mitt stall har jag sagt att antingen får hästen gå själv eller oxå med hästar vars ägare tycker det är okej att hästen i fråga biter på deras täcken. Men kan inte hyresvärden erbjuda egen hage så måste ju den bestämma vad som ska gälla går ju inte att de inhyrda bestämmer själva att kasta ut en häst!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 358
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min häst har en ful ovana att nappa tag i fram på sina täcken och strimla dom i bitar. Hittills i sommar har han kasserat två nya bucas...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på... 2
Svar
30
· Visningar
5 713
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 590
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S