Täckesundersökning

Terja

Trådstartare
Fyll i så mycket du kan. Vet tyvärr inte så jättemycket om täcken men vill veta mer. Skriv gärna hur många ex man kan behöva för att täcka upp vid väta eller liknande. Använder ni flera olika, tex olika fodringar, skriv allt ni tycker man borde ha för att klara sig. Hoppas ni förstår va jag menar. Kan bli mycket varierande svar kan jag tänka mig. Skriv gärna vad det är för häst och vad ni pysslar med också så kan man kanske se hur hästfolk i de olika grenarna pysslar med sina hästar.

EXEMPEL:
Totte, 10 årig connemara (d). Allround.
Vår
Typ av täcke:Regntäcke
Funktion:Regninga dagar
Antal: 2 st
Rekommenderar:Det märket, den modellen.

Vår
Typ av täcke:
Funktion:
Antal:
Rekommenderar:

Sommar

Typ av täcke:
Funktion:
Antal:
Rekommenderar:

Höst
Typ av täcke:
Funktion:
Antal:
Rekommenderar:

Vinter

Typ av täcke:
Funktion:
Antal:
Rekommenderar:

Hoppas att så många som möjligt kan o vill svarar! :banana:

Sv: Täckesundersökning

Vår
Typ av täcke: regntäcke med fleecefoder
Funktion: andas och regntätt
Antal: 2
Rekommenderar: Bucas

Sommar
Typ av täcke: regntäcke med eller utan foder, fluggtäcke, bomullstäcke
Funktion: andas och regntätt
Rekommenderar: Bucas och likande.

Höst
Typ av täcke: regntäcke med flecefoder
Funktion: andasfunktion och lite värmande
Rekommenderar: bucas.

Vinter
Typ av täcke: tjockare vintertäcke
Funktion: slitstarkt och andas funktion, regntätt
Rekommenderar:
bucas igen.

Det är så jag har till mina hästar, offtast räker 2 täcken per årstid, jag har många fler, men det är så många som jag märker jag behöver per häst. bra att ha lite och byta med beroende om det regnat eller likande. Bucas har det mesta av det bästa så jag tycker väldigt mkt om dom täckena, sen om man vill ha med snabbknäppe framtill eller med bogveck eller likande är det bara att leta, desutom har dom sina täcken i både häftiga färger och dom som är lite mer stilrena.

jag har tävlingshästar, hopp hästar, ponnyer och stor häst, har dom alltid klippa under vinterhalvåret då dom rids och tävlas...men dom här täcken är dom jag tycker är bäst och man kan kombinera mkt själv, bara att ha ett till ylletäcke under regntäcket eller likande. :)

Vår
1 st 200g täcke, övergångstäcke fr. vinter
1 st 100g täcke, övergångstäcke
2 st fodrade regntäcken
2 st ofodrade regntäcken

2 st fleecetäcken
2 st stalltäcken (100-200g) vid övergången
1 st rid/ländtäcke

Sommar
1 st ofodrat regntäcke, vid dåligt väder
1 st flugtäcke
(1 st exemtäcke om så hästen behöver)

1 st fleecetäcke om hästen står inne ngn natt

Höst
2 st ofodrade regntäcken
2 st fodrade regntäcken
1 st 100g täcke
1 st 200g täcke

2 st fleecetäcken
2 st stalltäcken (100-200g) vid övergången
1 st rid/ländtäcke

Vinter
låt säga 3 st 300g täcken
1 st 400g täcke
1 st 500g täcke

2 st stalltäcken 100-200g
2 st stalltäcken 300g
2-3 st rid/ländtäcken

några rekomenderade fabrikat
Bucas, shires, horseware, weatherbeeta

Chagall, -95, andalusier, tävlas i western.
Mac Attraction, -03, arab, utställningshäst, avel, western.
Alazan, -99, arab, western, avel.
Bell Holiday, -04, welsh mountain, körning.
Texas, -98, korsningsponny, körning, ridning.

Alla går på lösdrift och har aldrig täcke, oavsett årstid och väder. Pälsen är bästa skyddet :) De har aldrig frusit och de mår hur bra som helst :banana:
Har bara ett tunt transporttäcke när vi ska ut och åka.

Jag fattar inte riiiktigt hur jag ska svara, men jag gör ett försök :D :angel:

Min häst är en Nordsvensk bruks, 21 år, rids 4 dgr i veckan och är spårklippt på vintern. Ja du har väl träffat henne har jag för mig, och hon har väldigt mkt och fet päls även om hon är klippt så hon behöver inte så tjockt täcke.

Höst/Vinter/Vår, vid dåligt väder och efter ridtur när hon är svettig
Typ av täcke: Teflonbelagt regntäcke med tunnt fleecefoder
Funktion: Skyddar mot vind,regn och snö, samtidigt andas (släpper igenom fukt som kommer inifrån, från hästkroppen) och håller hästen torr och lite lagomt varm med hjälp av fleecen :idea:
Antal: 1 (ska köpa 1 till samma modell).
Rekommenderar: Källquists HorseSaver, det är det märket jag har och det är ett mkt bra täcke man kan ha till det mesta tycker jag :idea:

Sommar

Typ av täcke: Ofodrat regntäcke
Funktion: Lite regnskydd vid mkt blöta dagar.
Rekommenderar: Hm.. Har inte lyckats hitta ngt riktigt bra täcke i den här kategorin, men jag har ett som ehter Royston Lightweight det är bra :) Det andra är ett från börjes, håller tätt men andas inte alls..

Ja hon har jag träffat. :)

Tack för alla svaren! Får se om det är fler som svarar.

För att klara sig så behöver man väl eg bara ett regntäcke, men om man vill kunna täcka på lite mer och vara säker på att ha torrt om det skulle bli genomblött så säg två regntäcken och ett lite tjockare. Shires och Bucas är favoritmärkena (utan inbördes ordning.) Sommaren har jag inte täcke, höst och vår funkar regntäcke aldelles ypperligt och på vintern ett tjockare täcke, har Bucas tjocka som ska hålla ner till 25 grader... Och vill amn ha varmare lägger man ett innetäcke under...

Är hobbyryttare med dressyrinriktning. Rakad häst vissa vintrar. Varmblodshäst.
Dock är täcken roliga och man har en viss förmåga att samla på sig... men detta är vad jag anser räcker.

Alltså, det är ju ganska stor skillnad på vad man verkligen behöver och vad man har.. :angel:

Det mest nödvändiga om man har en oklippt ridhäst tycker jag är egentligen bara är två regntäcken och ett fleecetäcke. Fleecetäcket används som svett- och stalltäcke samt som fodring under ett av regntäckena när det är kallt. Du behöver ett extra regntäcke ifall det regnat mycket och det inte torkat..

Sen är det ju bara att fylla på efter behov. Hästen kanske behöver ett tjockare stalltäcke, du kanske vill slippa att använda två täcken när det är kallt och vill ha ett tjockt vintertäcke, hästen kanske är känslig för mygg och behöver ett flugtäcke..

Men, ska man dra det till sin spets tycker jag egentligen bara att det är tre täcken som är nödvändiga.. tänk om man vore så ekonomisk.. :cool:

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 565
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 240
R
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
2 085
Senast: monster1
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 922
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka