• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Loppan97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 220
L

Loppan97

Behöver hjälp..
Hur vet man vilken storlek sin häst ska ha på täcket?
Hon är ca 155 cm i mkh och ganska nätt i modellen.
Tack!

Sv: Täcket..

Som nån skrev, beror på rygglängden. Ta hjälp av någon kunnig i din omgivning istället, någon som kan hjälpa dig att bedöma.

Finns ponnier på 1,47 som har 135 i storlek, eller större också, så för att miss_pony har 115 kan man inte utgå att din häst har "där någonstans" eftersom det berr på individen.

Och min pålle är 140cm i mankhöjd och drar 135 i täcken ;)

Till TS: Det du kan göra för att få reda på vilken storlek din häst har i täcken är antingen att prova olika storlekar (det rekommenderar jag), fråga någon som haft hästen innan eller mäta hästens rygg, det sistnämnda är dock lite knepigare eftersom att det kan variera beroende på hur grova de är också.

Min har t.ex. inte speciellt lång rygg, men han är fjording och med det kommer ju en del massa, så han drar ändå 135 i täcken. Hade han varit en nättare häst men med samma mankhöjd och längd på ryggen hade han nog fått ha 125.

Man gissar på nån storlek och köper ett täcke och provar. Är det för stort/litet så åker man tillbaka till affären och byter till ett mindre/större.

Min häst är 150 i mankhöjd och har kort rygg. 125 är lagom långt men blir oftast för trångt i bogen. 135 är lagom i bogen men något för långt oftast. Det kan skilja rätt mycket på olika modeller och märken.

ska jag gissa såhär över nätet skulle jag säga 125 eler 135. frågan är ju då om inte täcket kanbli stort i bogen även om 135 passar på längden.

Min lånehäst på 155cm hög har samma täcken som min stora på 167 cm!!
de är i 150/155cm:eek:

Men hon är väldigt grov, och lååång:)

Mät från manken och till svansroten, ungefär. Där täcket ska ligga.

Min är 1,62 cm hög, ganska kortlinjerad. Har 135-145 beroende på märke.

Min häst är 150 cm och behöver storlek 140 i täcke.
Islänningen jag har lånat nu har storlek 135, (han är 134 cm hög och rätt så kraftig).

135 är min gissning, men som sagt beror det på rygglängd. 115 är dock inte troligt, det har vår lilla bponny på 125.

det är ju inte jätteknepigt att mäta sin hästs rygglängd ochs en har man storleken på det :)
sen får man ibland välja och rata modeller efter hu hästen ser ut i grovlek. en del täcken är stora i bogen, andra små, och så vidare. så det kan ju vara värt att fundera lite på.

Mät från maken till svansroten på din häst. Det är ungefär den längden du behöver på täcket (kan skilja någon storlek dock, men det är en bra riktlinje). Sen får man, som sagt, alltid prova lite olika märken och passformer för att se vilken typ av täcke din häst passar bäst i.

Men generellt brukar väl en häst i den storleken behöva kanske 125 eller 135 cm, men det är ju såklart inget som man kan säga säkert, utan man får prova sej fram.
Min häst som är 148 cm i mankhöjd brukar ha 125 cm i täcken.

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Elektron
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
243
Senast: sweep
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 522
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
199
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka