TackOnBack

Sv: TackOnBack

Det där vet jag inte om jag håller med om, låter mest som säljsnack. När det är fasta paneler/bossor så spelar faktiskt vidden mellan bossorna roll. Det säger sig själv att en bredmankad häst behöver vidare avstånd mellan bossorna än en häst med smal manke - hur väl än resten av sadeln anpassar sig av hästen så blir det tryck på mankmusklerna och bossorna sitter för tätt.

Helt rätt! Bara för att det är en bomlös ska man inte tro att den passar alla hästar...

:) det var tillverkarens ord, inte mina, borde ha påpekat det. Men det är helt klart att de ger efter för trycket och att den allmäna åsikten är viktigast. De kommer byta namn snart till MasterBack.

Sadlarna passar inte alla hästar, Men med hjälp av paddar och ev renskinn ska dessa sadlar gå att använda på alla hästar. Om man inte skulle lyckas så kan jag garantera er att tillverkarna hjälper er, de är mycket insatta på sina produkter.

Lånar knapp...
Fick prova grannens sadel..
De hade lånat "provsadel" passade inte på deras häst, så vi chansade att den skulle passa vår xx-kille.
Låg tyvärr inte alls bra.
Tror inte på att stoppa upp med paddar och renskinn.
Så letandet fortsätter...
Förresten en sak som slog frugan och mig...
Är det inte ett ganska högt pris på denna sadel?
Tänker på första sadeln tillverkaren gör (enligt deras sida)
Känns lite tryggare att köpa ett välkänt märke
Någon som har tips på annan bra bomlös sadel?

Puttar...
Ingen som har förslag på annan bomlös sadel??

Säger det samma! Något nytt?? Skulle vilja se mer bilder från er som provat sadeln!

Åh jag är också nyfiken på masterback sadlarna. är det verkligen ingen som har nåt att berätta, bra eller dåligt om dessa

Här kan ni läsa lite om mina erfarenheter av en MB dressyr från Masterback (fd Tack On Back). För bilder på sadeln hänvisar jag till leverantörens hemsida. Jag har inga bilder när den låg på min häst.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=9120721#post9120721

Det sägs att det har gjorts några ändringar på sadeln sedan jag hade demosadeln hemma i augusti. Vilka ändringarna i så fall är vet jag inte. När jag tittar på bilderna på hemsidan ser sadeln likadan ut som den jag fick låna, men ändringarna kanske inte syns på just de bilderna.

Det finns ju en ny för en större summa pengar också, den ser mkt bättre ut.

Hade ju en hemma också men den var för låg i "manken" för min ponny.

Jo, jag vet. Den ser bra ut på bild, men har inte sett den IRL. Den är ullstoppad. Jag är inte säker på att jag tycker att det är bra idé med ullstoppning i bomlös sadel, men åsikten är inte helt genomtänkt, så jag vill inte utveckla det. Undrar vad en "traditionell" sadelmakare säger när man kommer med en bomlös sadel för omstoppning?

Nu har jag beställt en svart dressyrsadel masterback. Jag berättar självklart vad jag tycker om den så fort jag provat den !!

*KL*
Hade glömt den här tråden.

Jag har klämt och kännt när jag var nere i Falsterbo i somras.
Blev inte impad:eek: Dåligt läder och fula sömmar.
Såg ut som en billighetssadel sydd i Indien.
Som vanligt -man får vad man betalar för!
Jakten på den perfekta(för mig) bomlösa dressyrsadeln fortsätter.

/T

Tyckte den såg bättre ut efter de ändringar som gjorts, byggt upp sätet mer för smalare midja, samt gjort panelerna tjockare. Spännande att det finns en som tar hem en på prov, väntar med spänning på bilder och MKT info!!

Fick hem den i går och har provridit i dag. Den trycker dock strax ovanför bogbladsspättsarna. Låter inte bogbladen gå fria. ska prova i morn med en grandeurpad under. provade i dag med vanlig vojlock och sen med vojlock och ett underlägg som höjer sadeln lite i fram. men det blev alldeles för trångt. i övrigt tyckte jag sadeln var trevlig att sitta i.

Nån mer som provat sadeln? PMade latte om att skriva här i tråden för ett tag sen, men hon har kanske inte sett det..

*puttar* jag är riktigt sugen på att ta hem en masterback allrond på prov, men är lite tveksam till om den skulle passa min häst. hon har sådär halvhög manke och ngt svängd rygg och flera här har ju sagt att den var låg i manken... får fundera lite:smirk:

synd att dom inte finns i 14" :( har en b-ponny som inte kan ha ngn sadel :/

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
7
· Visningar
502
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka