Tacksam för svar

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare litenmama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 869
L

litenmama

Som en del vet har jag inte haft min Christo så länge bara tre månader.Hade han ensam först men sen har jag flyttat han till ridskolan där vi står inackorderade,vilket är rena himmelriket för han.Efter ha övat lite ledarskapsövningar o dylikt har jag nu börjat skritta honom,han är väldigt obalanserad men det känns bättre nu än i början.Vad som förvånade mig var att när jag igår skulle testa hans trav så gick det över förväntan bra!han stressade inte alls istället fick jag DRIVA för att han inte skulle sakta av!!
Min tidigare kallblodstravare taktade jämt och det gick bara fortare och fortare i traven tills han nästan drog iväg med en men inte med Christo:-).En vännina som tittade på sa också att han har ganska fina steg och lyfter fint.Sekundvis märkte man vilken Guldklimp han kan bli så jag är väldigt optimistisk.Annars tar jag det väldigt lugnt och rider ca.10 minuter.Vad som också är väldigt bra är att han står stilla när man skall sitta upp men man kan inte va själv med han i ridhuset för då blir han stissig och okoncentrerad så det är alltid någon som är där inne och leder någon häst så att jag skall kunna rida,är det någon som har haft samma problem??
mvh/litenmama

Sv: Tacksam för svar

Glömde också att fråga om hur jag hjälper han att hitta sin egen balans?som det är nu ramar jag in han med skänkel och stadig hand.

Ditt strörsta problem är att han inte kan vara själv???
Det är ju träning som gäller. Att han blir lämnad och att han lämnar.

Ridningen är det väl som du gör. Är det en unghäst så är den ju lite obalanserad innan den hittar sin balans.
Lycka till

Bara att träna massor på ensamhetsträning. Var i ridhuset och kräv inget förrän han är lugn ensam. Det kanske är det ni får öva på närmaste månaderna. Kräv bara saker när han har sällskap, men ta inte sällskap som lösning på problemen då blir hästen aldrig van.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 680
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 569
Senast: liiinnea
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
6 302
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka