Bukefalos 28 år!

täcke på föl

Använder täcke så lite som möjligt. De måste få vara hästar, ser allt för ofta hästar som går med täcke i tid o otid. En solig höstdag, varför täcke då? Det viktigaste är att man har en bra hage, där hästarna kan finna lä när det blåser och skydd när det regnar. Kanske ett bra vindskydd. Som sagt var låt hästarna vara hästar vi människor har en förmåga att överföra våra känslor på djuren. Hur gör hästar och andra djur i det vilda?! :banana:
 
Skulle ALDRIG falla mig in att klä på fölungarna täcken!

Är det så dåligt väder att de inte klarar av att vara ute, då ska itne heller de vuxna hästarna vara ute utan då får hela gänget stå inne större delen av dagen...
Ett friskt föl i gott hull klarar av mycket mycket mer oväder än matte tror... ;)

(eller som Gunilla Dahlgren skriver i en av sina kända bilder: "Tröjor - är något som mammor klär på sina barn när de själva fryser"
 
Varför ska man ha täcke på ett föl? Jag tror att men "klemar bort" massor av hästar genom att behandla dem som småbarn. Hästar föds med päls och mår bäst ute. Ge dem massor av grovfoder o stora hagar, borsta inte bort pälsens naturliga fett och ha inte varmt i stallet. Resultatet blir härdiga unghästar som tål det mesta i fråga om väder. Jag har aldrig haft problem med unghästar ute, dom fryser inte och gör dom det har dom fått för lite mat.
 
Nope!
Inga täcken på fölis. Han har redan grymt tjock vinterpäls!

Tror heller inte på att klema bort unghästar... :)
 
Inget täcke på.
Har ett rejält vindskydd med halm som fungerar bra. De är där inte så ofta som man skulle kunna tro. De går fortfarande ute dygnet runt på stort bete. :)
 
Äger inte ens ett föltäcke :D
Har bara en fleecefilt och ett "nylontäcke" som passar i storlek åt lillan, och de använder jag bara för att träna henne att ha saker på sig. Ute får hon vara utan, hon ska få päls och kunna röra sig obehindrat, vilket är väldigt viktigt ffa när de är små och växer.
Har haft fleecefilten på inne efter att hon varit ute hela dagen i spöregn, annars får det vara.
I vinter ska hon gå på lösdrift, utan täcke, med en rejäl byggnad full med halm där de kan vara på natten, eller när det är dåligt väder.
Täcke kommer hon att ha när hon blir stor så det räcker, så nu när hon bara är häst ska hon få slippa!
 
Bra att få veta hur ni gör
men det låter som de flesta har sina hästar på lösdrift med vindskydd. Jag har bara vanlig hage utan vindskydd.
Mina hästar är ute hela dagar trots dåligt väder.
Inne på natten. Har de så tjock päls och de blir blöta så torkar de inte riktigt bra tycker jag. Jag lägger täcke på stot för hon brukar vi klippa.Fölis har inte fått något täcke. Tänkte köpa ett regntäcke bara. Vår skettis har täcke när det regnar för han torkar inte hans päls är super tjock. Ja visst är de djur det vet jag. Jag daltar inte med hästarna. Men när de kan stå i stall på natten så får de göra det. men jag tycker att de ska vara ute så mycket som det bara går. ven i snöstorm ,regn ,blåst. men har man inget skydd så finns det bra täcke för att hjälpa dem lite.
För att stå inne på dagen då de är vana att vara ute då blir det oro i lägret. :banana: :banana:
 
Nej, inget täcke.

Anledningen till detta är att det ändå finns en viss risk att han ska fastna och på något sätt skada sig med täcke. Likaså kan det väl kanske vara skönt att slippa täcke när han racar i hagen.

Däremot tycker jag att "inte klema bort" känns som ett lite märkligt argument. Jag köper ju att man inte klär på dem massor under hösten för att sedan släppa dem utan täcke när det blivit iskallt och snöglopp ute. Men om hästen har täcke några gånger som föl påverkar väl knappast hur "härdig" den blir som vuxen (och då kommer den väl ändå ha täcke och vara klippt kan man tro). Nåja, det var bara en liten synpunkt :)
 
Om dina hästar inte är blöta ändå in på skinnet betyder det bara att pälsen gör sitt jobb :banana: Att dom inte torkar ordentligt betyder samma sak, pälsen släpper helt enkelt inte ut så mycket värme att det blöta torkar :bump:
 
Jag hade min 1-åring (föl då) ute dagtid hela vintern utan vindskydd i fjol, utan täcke. De äldre hästarna med täcke frös före honom när det regnade och var kallt.
Problemet är mindre än man tror. Det gäller att kunna ge ordentligt med foder så att de håller värmen ordentligt.
Jag hade beredskap med litet täcke, men använde det inte på hela vintern.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
785
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: Mia_R
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp