Täcke på gammal isis?

Hoppla_ponnyn

Trådstartare
Hej! Jag har en gammal islänning på 24 härliga år, han är oklippt och går ute på lösdrift. Han rids och är pigg för sin ålder, men jag funderar på om han ska ha täcke? Med tanke på åldern i samband med att han går ute? Han har hittills bara haft ridtäcke vid nederbörd, men jag funderar på om han ska ha rid och/eller utetäcke oftare? Tack på förhand!
 
Jag tänker att det beror på om hästen verkar frysa? En häst som fryser spänner ofta ryggmusklerna, och då tycker jag det är snällt att lägga på ett täcke vid den sorts väderlek då det händer. Inte minst om man tänkt rida hästen - jag tycker det blir väldigt mycket längre uppvärmningstid på en häst som frusit än en som varit lagom varm före ridturen.

En normalpälsad oklippt islandshäst i lagom hull klarar ganska mycket kyla innan den börjar frysa, särskilt om den har tillgång till mat. Däremot kyla, regn och blåst i kombination kan absolut göra att den fryser, även om den har bra päls!

Så se efter hur din häst verkar må i olika sorters väder innan du bestämmer dig för om du ska ha täcke på den!
 
Tillägg: Ålder i sig betyder ju inte att hästen behöver täcke. Däremot kan ju hästar med ökande ålder få svårare att hålla hullet vintertid, och det kan också vara ett skäl att lägga på täcke, då slipper hästen använda dyrbar energi för att hålla värmen! (plus att den sannolikt fryser lättare om den har lite sämre hull)
 
Hej! Jag har en gammal islänning på 24 härliga år, han är oklippt och går ute på lösdrift. Han rids och är pigg för sin ålder, men jag funderar på om han ska ha täcke? Med tanke på åldern i samband med att han går ute? Han har hittills bara haft ridtäcke vid nederbörd, men jag funderar på om han ska ha rid och/eller utetäcke oftare? Tack på förhand!
 
Hej! Min älskade vän som är 23 år har täcke när det regnar, vilket det ju gör här mest varje dag, samt blåser.. Vid fint väder slipper han. Han får inte bli våt och kall. Skulle det, mot förmodan bli minusgrader och torrt, hade han också sluppit.
 
Jag har också haft täcke på mina gamla islänningar. Ingen specifik ålder utan när de börjar kännas påverkade av väder och vind. Går på lösdrift och är oklippta. Tror att även mitt 18-åriga sto ska få täcke framöver om det fortsätter blåsa och regna på det här sättet...
 
MIn hade ju mammutpäls så lägga täcke på var snudd på korkat. varje gång jag tyckte att nu kanske, kollade jag närmast kroppen inne i pälsen
och han var aldrig kall. Jag såg aldrig att han frös nån enda gång.
 
I det skitväder vi har i år så åker täcke på vid regn.
Hästen är Klippt hals bringa.
Bra med lite foder i täcket så kyler det inte när det blir blött.
Har en 14 åring med mammutpäls.
Men regn och vindar är aldrig skönt tar dessutom en evighet innan hästen är torr.
Stor risk för regnskållor.
Dessutom lägger jag inte sadel på blöt häst rider och släpper ut i lösdriften efteråt när det regnar.
Byter täcke så ofta jag kan vid dåligt väder, 2 ggr dag.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp