Täcke på lösdrift?

A

Agraff

Hur gör ni som har unghästar, min är två år, och har dem på lösdrift? Har ni täcke på dem? Är det bäst att vara utan så pälsen får lufta sig?? :confused:
 
En 2åring. Nej, då tror jag inte du behöver täcke. Du får väl se, om han fryser kan du ju slänga på ett regntäcke...

Jag har en 3½åring som kommer till Sverige om 1-2 veckor, han ska gå på lösdrift. Han vill nog inte ha täcke på sig och även om han skulle gå med på att ha ett på sig skulle nog hans hagkompisar (unghingstar) få av honom det på 15 minuter eller nåt :D :p
 
Bara dom får ordentligt med mat behövs inget täcke. Hästar alstrar mkt värme av att äta. Där min häst går nu satte hästarna en kort, supertät vinterpäls, och sen var dom ute jämt. Bara inne när dom fick kraftfoder i princip. Och då var det kaaaaallllt vissa perioder i vintras.
 
Min häst fick sitt första täcken hösten då hon var 3 år och jag börjat rida henne. Jag tycker man ska spara täckandet så länge som möjligt. Då hon gick på lösdrift som 1-2 åring hade hon inte täcke.
 
oh nej, de behöver inget täcke!Anledingen till attt man täckar ridhästar är at de blir så svettiga av att ridas med den bautapäls som utvecklas på hästen under vintern om man inte täckar dem och klipper.Unghästar rids ju inte,och följdaktligen kan man låta dem bli små furrytroll. Bara de har mat nog att hålla värmen så klarar det sig(. Det är nog regn med snålblåst som är värst för utegående hästar,men du har väl vindskydd?
Förra vintern red vi inte våra hästar(gammal ponny,halvblod med föl) och de blev pälsbollar!Ibland blev det -20, de trivdes utmärkt och verkar ha det tuffare på sommaren med hettan!
 
Det är bra för unghästar att "härda sig" lite, att få sätta päls och vara häst. Men en förutsättning för att klara kylan, eller framförallt vätan, är ju att de har ordentligt med mat och en ligghall där de har möjlighet att söka skydd mot blåst t ex.
Sedan är de ju individer och jag får erkänna att jag varit tvungen att täcka min unghäst en period, för att hon var i underhull och då hade svårt att hålla värmen själv. (Naturligtvis vidtogs alla tänkbara åtgärder mot underhullet också) Då fick ju täcket ligga på resten av säsongen, för att inte ställa till hästens termostat för mycket.

Täcke på lösdrift har ju nackdelar - det finns många hästar som kan vilja leka med täcket. Det kan fastna i något, möjligen i hästen ben. Är det hällregn kan det bli blött och läcka in, och behöver därför kunna bytas och torka. Ska man ha täcke på lösdrift är det ännu viktigare än annars att det är av god kvalitet och passorm.

Sedan ytterligare en faktor kan vara om du vill träna hästen. För utan täcke kan de ju stå och spänna sig lite mot kylan / blåsten. Sådana kalla dagar var min iallafall pålla spänd i muskulaturen över hela ryggen och länden och fick stå och tina lite i stallet innan jag tyckte att vi kunde göra något träningsaktigt. Men hon må vara en liten fryslort! :crazy: Ska man rida tycker jag iallafall att man ska tänka på risken för kalla / stela muskler om hästen är otäckad, och ta hänsyn till det. Om nu hästen är en fryslort - många blir ju lurvbollar och bekommer sig inte det minsta av kylan.
 
Tack för info om detta! Har precis släppt ut min häst på lösdrift så jag känner mig som en nybörjare på det här. Och jag tror inte heller att jag ska behöva täcke, hoppas verkligen inte det. Givetvis har de skydd för regn och blåst! Och fri tillgång på mat så jag tror att det blir kanonbra, bara hon trivs i flocken så.
 
Vad ska de med täcke till?

Nej, min unghäst på lösdrift har inte täcke, undantagsfall om vi gjort ngt ovanligt ansträngande då har hon värmande täcke på sig till dagen efter.

De har ju lada att stå i och fri tillgång på ströfoder.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
344
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 169
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag badar sällan mina hästar, men lortgrisarna jag har nu behöver verkligen ett rejält bad innan de ska täckas och klippas. Vilket är...
Svar
8
· Visningar
654
Senast: AW
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: jemeni
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp