Mitt halvblodssto som jag har täcke på på vintern bara för att skydda mot väta har 100g ute hela vintern. Hon klarar sig egentligen utan täcke men har en fåra uppe på ryggen där vatten och snö samlas och orsakar obehag (typ uppblottnad hud, regnskollor, och krustor).
Är det riktigt oväder, typ snöstorm eller att det blötsnöar väldigt mycket så kan hon behöva ett 150g innetäcke under eftersom att den tunga blöta snön tynger ner täcket och därmed kyler. Men är det -20 och kallare och inte snöar så är hon nöjd utan täcke. Dock har de fri tillgång på grovfoder ute. Bor i Norra Västerbotten där det är i snitt -10 ute under en vinter ungefär, i bland kring 0 och någon vecka med -25 till -30.
Min shettis hade aldrig täcke då hon aldrig blev blöt igenom pälsen, samma med russet vi hade en vinter. Bara ytan som blev blöt.
 
Jag har aldrig sett den frysa, men jag tycker inte att den ska gå våt flera dagar för att det snöar.
Om den inte fryser så räcker det nog med ett 50 eller 100g ute. Inne behöver den ju inget täcke då.
Och egentligen så behövs ju inget täcke bara för att den är blöt, så länge den inte blir blöt igenom pälsen. Är den bara blöt på ytan så är det ingen fara med att den är blöt, så länge den inte får utslag/regnskollor.
Har den så pass bra päls att den inte fryser när den är blöt så skulle jag inte sätta på täcke. Men du gör ju självklart det du anser vara bäst.
 
Om den inte fryser så räcker det nog med ett 50 eller 100g ute. Inne behöver den ju inget täcke då.
Och egentligen så behövs ju inget täcke bara för att den är blöt, så länge den inte blir blöt igenom pälsen. Är den bara blöt på ytan så är det ingen fara med att den är blöt, så länge den inte får utslag/regnskollor.
Har den så pass bra päls att den inte fryser när den är blöt så skulle jag inte sätta på täcke. Men du gör ju självklart det du anser vara bäst.
Kanske den inte behöver något täcke då eller endast ofodrat, fleecefodrat, 50 g täcke. Någon som vet vad man kan göra åt shettis som svettas inne i stallet fast den står utan täcke vintertid? Min stora häst är lite konstig då hon inte alls kan vara utan täcke på vintern utan att skaka känns som 150 g täcke behövs åtminstone.
 
Kanske den inte behöver något täcke då eller endast ofodrat, fleecefodrat, 50 g täcke. Någon som vet vad man kan göra åt shettis som svettas inne i stallet fast den står utan täcke vintertid? Min stora häst är lite konstig då hon inte alls kan vara utan täcke på vintern utan att skaka känns som 150 g täcke behövs åtminstone.
Rekommenderar inte fleecefodrat eller ofodrat. Fleece fastnar i pälsen och gör att täcket inte ligger bra på hästen, det kan liksom inte glida och följa hästens rörelser som en täcke med blankt foder.
Ett ofodrat kyler oftast ner hästen då den blir blöt då det tynger ner och luftspalten under täcket och i pälsen försvinner. Det är luften emellan som isolerar. Så vill du ha täcke skulle jag ha ett 50g i så fall.
Men är den så varm att den svettas i stallet så kan jag inte tänka mig att den behöver eller ens vill ha täcke ute.
Är det däremot ett problem att den svettas inne så behöver du kanske raka den, eller låta den gå på lösdrift så den inte behöver stå inne. Du behöver inte raka hela, börja med att spårklippa och se om det hjälper. Då kan den ändå klara sig utan täcke ute.
 
Det jag mest funderar är om det är dåligt för den att ha 200-300 grams täcken då det sitter på också inne. Ifall man borde ha tunnare då den ska ha samma dygnet runt så att säga. Klippt kommer den inte att vara.
Vi har samma täcke inne och ute och huserar i kallstall. Funkar bra för alla "de våra", dvs inhysta hästar.
Bor i Mälardalen.
 
Själv förstår jag inte varför det inte finns större utbud på 150 g täcken, gillar den tjockleken, inte för tunna och inte jättetjocka.
 

Liknande trådar

Utrustning Ja på täcken då! Vilket band ska man använda och var hittar jag metallfästena? Jag vill ha dubbla fästen, dvs en del som är fastsydd och...
Svar
11
· Visningar
478
Senast: grådis
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
815
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 653
Senast: Apollo 13
·
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp