Det är ingen helklippning du gör om du lämnar benen och en bit på ryggen, då är det en jaktklippning du gör (även kallad hunter).
 
Ska inte klippa min häst förrän okt-nov, men har lagt på henne ett regntäcke från och med idag. Det kommer hon nog ha tills jag klipper henne om det inte blir jättekallt eller ruggigt.
Jag klipper bara hals & bog, efter klippningen blir det vintertäcke (är ganska känslig) och om det blir "jättekallt" får hon ett fleecetäcke under vintertäcket.
 
Får jag bara fråga - om ni/någon har vintertäcke NU, vad har ni för täcken på VINTERN då?
 
Hej!

I min skalle är helklippning att klippa hela hästens kropp, dock behöver inte benen vara med men vissa klipper dem med (jag kanske gör det nästa gång om jag vågar) och om hästen tillåter det klipper man halva huvudet och så lämnar man en bit under sadeln. Men det kanske inte är "korrekt namn"? Vad är isf helklippning? PRECIS hela hästen?? Är ju inte speciellt stor skillnad... :smirk:

Såhär blev min pålla HELKLIPPT dock är bilden ganska missvisande för hon blev faktiskt superblank :mad: här syns det lite bättre Inte helt färdigklippt sötnos
Den här gången var min häst ganska snäll så jag klippte hela "kinderna" på huvudet, om du tänker dig ända fram till där sidostyckena sitter -fast jag klippte ännu länge så det syns ingen skillnad på det klippta och den korta pälsen som är runt ögonen och vid nosryggen. Hon är så stilig så! :love:
 
När brukar ni klippa era hästar? Min vart klippt sent förra hösten, i dec tror jag det var.. Men det var inte snällt kände jag med tanke på den kalla vintern..
 
ok.
hon står i ett stall med engelska boxar så det e inget varmt stall.
hon e dessutom lite till åren med. :smirk:
en fråga till bara, i övergången till vinter kan jag ha ett inne termotäcke under regntäcket?
eller ett "tunt" vintertäcke?
vilket blir bäst? :confused:
 
men dom byttar inte täcket...
så hon måste ha regntäcket även inne.
:(
kan jag ha det så här nu då :
nu ska hon ha fleece täcket under regntäcket. både ute o inne.
men när jag e där så tar jag av dom o låter pälsen luftas.

sen när det blir kallare:
ett termotäcke(innetäcke) under regntäcket.
både ute o inne.

sen när det e kallt
ett varmt vintertäcke o inget under?
 
Min unghäst som jag tyvärr inte kan låta gå utan täcke under vinterperioden för hon blev sjuk i fjol när han var utan och då fick jag stränga regler om att jag måste täcka henne! Hon har nu ett regntäcke på sig jämt när det börjar att bli så där en -5 så åker vintertäcket på vid -10 dubbla täcken (inne+ute täcken) vid -15 åker termovintertäcket på och vid -20 även halstäcket! inne så har hon ett tunt bävernylon täcke och när det är kallare ute så åker termo inne täcket på! :) hängde ni med!? ;) :rofl:
 
ok.ja jag hände med!
men kan jag ha det så som jag nämnde i mitt förra?
 
Ja jag tycker att det låter ok! :rofl:
men varför bytts det inte täcken för? Har du bogväck på täckerna? det är nästan ett måste om han/hon ska ha täcket på sig på natten så den lätt kan lägga sig och sova! :bump:
 
Har inte klippt honom än, men när det blir av kommer han ha:

Över 0 grader inget täcke
Fodrat regntäcke vid -5 upp till 0
Under -5 Rambo vintertäcke med hals.
 
för att där står 13 hästar i stallet :smirk: :(
hon kan inte byta på alla...

idag så hittade min mamma min hästs bogskydd!!! :love:
har varit av med det men nu har jag det på henne :)
 
Jag har min höst helt klippt. Jag lämnar vara huvudet och benen nrär jag klipper.

Jag har:

*Regntäcke, som hon har på hösten/våren när det är över 0grader ute upp till en viss gräns.

*Vintertäcke som hon har när det är under 0grader.

*Vintertäcket + innertäcke (tunt) hals och mage till täcker när det är riktigt kallt ute.

*Innertäcke, thermotäcke plus lite andra innetäcken som hon har inne, men nu står hon på ett någorlunda varmt stall så jag tror inte att jag behöver använda de täckena förutom när det blir riktigt kallt ute.

*Ländtäcken, två stycken. Den ena tunn och den andra tjock och dessutom vattentät.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
949
Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
344
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 170
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Hästnyheter Amatör-touren i Falsterbo har fått en vinnare: Emelie Gärde med sin Topaz Princess. Gärde som bara skulle ha häst för att mysa och rida...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp