Täckesbitning....

R

Rocco

Nu har min häst fått ännu ett täcke sönderbitet av hästkompisen i hagen... Jag har sprutat på krubbitningsmedel men det verkar inte hjälpa.. Någon som har tips om hur man kan göra för att förhindra att den andra hästen biter???? :confused: Finns det något annat medel att smörja på eller en egen blandning??? Behöver alla tips jag kan få...


//Rocco :banana:
 
Åh vad bra att någon annan än jag har problem med detta! Min häst har inte gjort sönder ett enda täcke på 8 år. Men i höstas fick han ny hagkompis. Denna hästen har ätit upp två fina vintertäcken! :devil:

Finns det några tips? De funkar väldigt bra ihop annars så att flytta isär dom vore inte bra.
 
Samma här hästarna funkar mycket bra ihop i övrigt. Det är just på vintern när det inte finns något för dom att göra i hagen som täckena blir sönderbitna.

Ingen som har tips???

//Rocco :banana:
 
Vi använder smet på burk att smörja in täcket med, minns inte vad det heter men det är för krubbitning , täckesbitning mm. Inte så snyggt på täcket men det sitter kvar även efter att det snöat osv. det finns många olika medel att köpa för sånnt. bla på granngården.
Har också hört ngt om senap(?)..
 
Jag har oxå haft det problemet. Köpte efter tips från andra "No bite cream" från Foran, finns bla. på Granngården. Har funkat hittills! :)
 
försök med att lägga in lite stora grenar i hagen så dom får annat att tugga på :idea:
 
Varför inte prova "munkorgarna" som dom säljer för att hästarna inte ska äta för mycket gräs på sommaren.. Då kan dom ju inte bita på täcket och det är ju lite hästägarnas ansvar ochså, att inte deras hästar gör sönder andras ägendom.. Det är ju inte rätt att du ska behöva kleta inn din hästs täcke med olika "preparat" när andras hästar gör skada.. :( Nu på vintern är det ju inte gräs att äta, så då går ju inte hästarna miste om maten i alla fall om dom går med munkorg.. (om dom inte får hö ute då förstås.)
 
En tjej i vårt stall har problem med att ponnyns täcken blir helt massakrerade. Hon har börjat ha på tabasco på täcket och det hjälper.
 
Har köpt ett medel på granngården nu och det verkar att funka!!! :)
Jag tycker däremot inte att man ska sätta på munkorg på en häst för att den biter på andras täcken.

//Rocco
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
758
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 482
Senast: Badger
·
Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
961
Senast: bettysmatte
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp