Vill bara tillägga att om du vill ”felsöka” för att du tror att hon har ont så är det en veterinär man får börja hos. En equiopat och liknande sysslar med friskvård eller jobbar i samråd med veterinär, de får inte behandla en skadad häst på egen hand.
 
Du beskriver typ min häst.

Också en polsk import som varit några år på ridskolan och såldes för att hon var en "enmanshäst" och var sur och grinig. Min är extremt grinig kring matsituationer (misstänker att man vid något tillfälle svultit henne), samt vid hantering i boxen (hennes egna sfär, låt henne ha boxen ifred), samt haft mkt grejer för sig vid sadling och borstning.


Jag har haft henne i ett år. Hon är världens goaste och mysigaste häst men 1. Hon hatar stimmiga miljöer och barn. 2. Hon tycker inte om att bli borstad, och ska du borsta får du visa henne vilken borste du tänkt använda och helst använda en mjuk en och borsta snabbt. 3. Ge fan i henne i boxen, gör i ordning i stallgången. 4. Min får fri tillgång hö, och aldrig ridning på tom mage.

Min har aldrig bitit eller sparkat mig, men gud vet att hon hotat med både det ena och det andra. Har insett att hon vill ha lugnt och stilla omkring sig och väl utprovad utrustning och att man alltid gör på samma sätt. Jättefin häst egentligen och verkligen min hjärtehäst, men absolut inte en sån som mår bra av ridskolemiljö och har men därifrån.

Edit: detta är min fjärde häst jag köper från en ridskola och samtliga har haft grejer och diverse olika olater för sig. Mkt har att göra med dels osäkerhet kring hantering av dem (mkt olika folk som gör iordning dem och alla gör olika) och tyvärr en del från tex dåliga sadlar och bett. Det tar ett tag att få ordning på dem och få de att känna sig trygg med en.
Det låter lite som att du ger en känga åt ridskolor här, det var säkert inte meningen.

Men tänk gärna på att urvalet var -hästar ridskolan sålde.

Om urvalet hade varit -hästar ridskolan inte ville sälja

Så skulle det kanske varit färre olater osv?

För precis som du säger så finns ju hästar som trivs mindre bra med mer stim och andra hästar som trivs mer bra med mer liv och rörelse och saker att titta på. Och så finns ju elever som är mer bra och mindre bra på att hantera olater som hästen tar med sig till ridskolan. Ridskolan ger det säkert ett test på ett halvår eller ett par år eller så för att se om de kan få bort olater i sin miljö men säljer när de inser att en annan miljö skulle passa hästen bättre.

De hästar som trivs bra med att vara på ridskola tror jag man får överbetala ridskolan kraftigt för att lägga tassarna på. Alltså de är ju många, men de är så oerhört värdefulla också.

Tycker det är lite trist att hästmänniskor alltid ska ge kängor åt den del som inte är just deras sport eller miljö. Att just travhästar, galopphästar, poloponnies, dressyrhästar, hopphästar, islandshästar, distanshästar, fälttävlanshästar, ridskolehästar, privathästar, dressyrtantshästar, skogsmullehästar osv skulle vara så himla B
och vara en så väldigt värdelös miljö för hästar. Speciellt som ofta när man tar över en häst som inte trivts i miljön så har den ju just -inte trivts...

Helgstrand och dylikt dåligt undantaget såklart! Finns massa usel hantering. Men det kan ju vara både inom ens eget fält och utanför. Inte bara utanför ens egen miljö.
 
Senast ändrad:
Det låter lite som att du ger en känga åt ridskolor här, det var säkert inte meningen.

Men tänk gärna på att urvalet var -hästar ridskolan sålde.

Om urvalet hade varit -hästar ridskolan inte ville sälja

Så skulle det kanske varit färre olater osv?

För precis som du säger så finns ju hästar som trivs mindre bra med mer stim och andra hästar som trivs mer bra med mer liv och rörelse och saker att titta på. Och så finns ju elever som är mer bra och mindre bra på att hantera olater som hästen tar med sig till ridskolan. Ridskolan ger det säkert ett test på ett halvår eller ett par år eller så för att se om de kan få bort olater i sin miljö men säljer när de inser att en annan miljö skulle passa hästen bättre.

De hästar som trivs bra med att vara på ridskola tror jag man får överbetala ridskolan kraftigt för att lägga tassarna på. Alltså de är ju många, men de är så oerhört värdefulla också.

Tycker det är lite trist att hästmänniskor alltid ska ge kängor åt den del som inte är just deras sport eller miljö. Att just travhästar, galopphästar, poloponnies, dressyrhästar, hopphästar, islandshästar, distanshästar, fälttävlanshästar, ridskolehästar, privathästar, dressyrtantshästar, skogsmullehästar osv skulle vara så himla B
och vara en så väldigt värdelös miljö för hästar. Speciellt som ofta när man tar över en häst som inte trivts i miljön så har den ju just -inte trivts...

Helgstrand och dylikt dåligt undantaget såklart! Finns massa usel hantering. Men det kan ju vara både inom ens eget fält och utanför. Inte bara utanför ens egen miljö.

Eeeh...nej absolut inte, det var inte min mening alls att ge ridskolor en känga. Vi är uppstallade på en ridskola och jag har själv suttit i styrelsen samt även sålt häst till en ridskola. Alla hästar lämpar sig inte som ridskolehästar, vilket min nuvarande pålla är ett ypperligt exempel på.

Dock upplever iaf jag att ridskolehästar generellt uppvisar mer olater och smärtrelaterat beteende -tex sura mot sadeln, bita sig i bogen, gå undan, swisha med svansen, inte vilja bli tränsad än vad privata hästar gör. Även de som "fungerar" i verksamheterna. Dessutom, iaf när det gällde min häst kom olaterna EFTER en tid på ridskolan, inte som du insinuerar INNAN.
 
Senast ändrad:
Eeeh...nej absolut inte, det var inte min mening alls att ge ridskolor en känga. Vi är uppstallade på en ridskola och jag har själv suttit i styrelsen samt även sålt häst till en ridskola. Alla hästar lämpar sig inte som ridskolehästar, vilket min nuvarande pålla är ett ypperligt exempel på.

Dock upplever iaf jag att ridskolehästar generellt uppvisar mer olater och smärtrelaterat beteende -tex sura mot sadeln, bita sig i bogen, gå undan, swisha med svansen, inte vilja bli tränsad än vad privata hästar gör. Även de som "fungerar" i verksamheterna. Dessutom, iaf när det gällde min häst kom olaterna EFTER en tid på ridskolan, inte som du insinuerar INNAN.

Vad bra att du inte ville ge ridskolor en känga!

Min erfarenhet av privata hästar är ju väldigt låg och har tyckt det var ungefär samma lika faktiskt. Dvs de har inte varit några solstrålar direkt, precis som alla ridskolehästar inte är det. (Alltså självklart känner jag en bunt solstrålar till ridskolehästar, jag har bara inte träffat några privathästar som var det direkt :) De mest goa och mysiga o avslappnade jag hängt med i boxen har varit galopphästar, uhm privatägda såklart men.)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp