Hanterar du henne något i boxen? Klappas hon på över boxdörren när hon är i boxen? Kan vara att hon visar att hon vill vara ifred i boxen från ridskoletiden. Kan vara en del spring hos hästarna på en ridskola.
Jag hanterar henne i princip aldrig i boxen. Tar alltid ut i gången om man ska ta av täcke eller liknande. Men nog klappas hon ibland över dörren men bara om hon är trevlig när man kommer förbi 🤷
 
För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes på ridskolan och var sur i hanteringen samt tjurade i ridningen. Dom hade även kollat henne på klinik för eventuella magsår men inga fel hittades.

Provridningen gick bra och hon var snäll och trevlig i gången osv. Köpte henne i tron om att när hon landat här och fått nya rutiner med hästkompisar och samma människa som aldrig skulle göra henne illa så skulle det bli bättre.

I början var hon sur vid sadling och när man tog på täcke/benskydd osv. Tjurade i ridningen och vägrade gå framåt, bara stannade, sparkade mot skänkeln och "bet" sig i bringan.

Ridningen har blivit mycket bättre nu när jag lärt mig hur jag ska göra för att inte trigga henne. Kan fortfarande få korta försök att tjura men det går över på några sekunder typ. Samt hanteringen är mycket bättre för det mesta.

Problemet kvarstår dock när hon är lös, tex i boxen och hagen. Hon kan bli väldigt hotfull vilket inte är så trevligt. Hon är även hotfull när man longerar och tömkör.

Hon är även rätt sur vid sadling och när man tar på täcke osv.

Jag vet inte hur jag ska göra längre. Det är inte så motiverande och roligt att umgås med henne när hon är så sur... 😭 Någon som vart med om liknande eller har nåt tips?
Är det en import och vilken färg är hon? Har du själv kollat henne hos veterinär så hon inte har ont?
 
För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes på ridskolan och var sur i hanteringen samt tjurade i ridningen. Dom hade även kollat henne på klinik för eventuella magsår men inga fel hittades.

Provridningen gick bra och hon var snäll och trevlig i gången osv. Köpte henne i tron om att när hon landat här och fått nya rutiner med hästkompisar och samma människa som aldrig skulle göra henne illa så skulle det bli bättre.

I början var hon sur vid sadling och när man tog på täcke/benskydd osv. Tjurade i ridningen och vägrade gå framåt, bara stannade, sparkade mot skänkeln och "bet" sig i bringan.

Ridningen har blivit mycket bättre nu när jag lärt mig hur jag ska göra för att inte trigga henne. Kan fortfarande få korta försök att tjura men det går över på några sekunder typ. Samt hanteringen är mycket bättre för det mesta.

Problemet kvarstår dock när hon är lös, tex i boxen och hagen. Hon kan bli väldigt hotfull vilket inte är så trevligt. Hon är även hotfull när man longerar och tömkör.

Hon är även rätt sur vid sadling och när man tar på täcke osv.

Jag vet inte hur jag ska göra längre. Det är inte så motiverande och roligt att umgås med henne när hon är så sur... 😭 Någon som vart med om liknande eller har nåt tips?
Hur är hon vid brunst? Och hur noga kontrollerades rygg och bäcken vid besiktningen? Ridprov på besiktningen?
Vi har fött upp en häst som till synes oförklarligen uppvisade liknande beteende, var gudasnäll som föl och yngre unghäst men började senare vara ilsken och sur i vissa situationer.
 
Hur är hon vid brunst? Och hur noga kontrollerades rygg och bäcken vid besiktningen? Ridprov på besiktningen?
Vi har fött upp en häst som till synes oförklarligen uppvisade liknande beteende, var gudasnäll som föl och yngre unghäst men började senare vara ilsken och sur i vissa situationer.
Hon är hemsk vid brunst! Hade hingstar här på gården när hon kom vilket inte funkade. Trodde hon hade kolik en helg och ringde ut veterinären men det var troligen mensvärk 🤷

Inget ridprov på besiktningen. En vanlig besiktning med en duktig veterinär som snarare är petnoga än släppa igenom smågrejer.
 
Hon är hemsk vid brunst! Hade hingstar här på gården när hon kom vilket inte funkade. Trodde hon hade kolik en helg och ringde ut veterinären men det var troligen mensvärk 🤷

Inget ridprov på besiktningen. En vanlig besiktning med en duktig veterinär som snarare är petnoga än släppa igenom smågrejer.
Intressant, för vårat sto hade också "svåra" brunster och var extremt känslig om buken vid de dagarna, kunde stå som fastfrusen och se plågad ut eller bete som som om hon hade lätta kolikkänningar. Hon gick och spände sig så till de milda grad att hon fick inflammationer i rygg och bäcken, och blev lite gladare när dessa inflammationer upptäcktes och behandlades, men det var fortfarande jobbigt med brunsten och hon var mycket vaktig och arg i boxen, arg i hagen, speciellt vid fodring, och ibland arg när man skulle borsta/röra vid henne.
Ett par år senare visade det sig att hon hade ett antal tumörer på äggstockarna som inte kunde ses på UL, utan de upptäcktes när hon skulle kastreras pga. de jobbiga brunsterna. Enligt de nya ägarna har de en helt ny häst efter operationen/kastreringen, en glad häst som alltid vill umgås och aldrig är sur.
Kanske värt att fundera på om din också har svåra brunster?
 
Intressant, för vårat sto hade också "svåra" brunster och var extremt känslig om buken vid de dagarna, kunde stå som fastfrusen och se plågad ut eller bete som som om hon hade lätta kolikkänningar. Hon gick och spände sig så till de milda grad att hon fick inflammationer i rygg och bäcken, och blev lite gladare när dessa inflammationer upptäcktes och behandlades, men det var fortfarande jobbigt med brunsten och hon var mycket vaktig och arg i boxen, arg i hagen, speciellt vid fodring, och ibland arg när man skulle borsta/röra vid henne.
Ett par år senare visade det sig att hon hade ett antal tumörer på äggstockarna som inte kunde ses på UL, utan de upptäcktes när hon skulle kastreras pga. de jobbiga brunsterna. Enligt de nya ägarna har de en helt ny häst efter operationen/kastreringen, en glad häst som alltid vill umgås och aldrig är sur.
Kanske värt att fundera på om din också har svåra brunster?
Känner också till ett fall där en jag kände hade ett sto som blev till en drake, aggressiv och farlig att hantera. Visade sig sen ha en tumör stor som en grapefrukt på ena äggstocken. Blev efter operation glad och snäll igen.
 
Jag har också funderat på om det kan vara något relaterat till äggstockarna. Hon har ju som sagt blivit mycket trevligare sen hon slutade ha hingst runtom sig och brunsterna syns inte lika tydligt. Men det kanske kan påverka hennes humör lite smått hela tiden även när hon inte brunstar?

Hur gör man en kastrering på ett sto? 😅 Är det buköppning då?
 
Jag har också funderat på om det kan vara något relaterat till äggstockarna. Hon har ju som sagt blivit mycket trevligare sen hon slutade ha hingst runtom sig och brunsterna syns inte lika tydligt. Men det kanske kan påverka hennes humör lite smått hela tiden även när hon inte brunstar?

Hur gör man en kastrering på ett sto? 😅 Är det buköppning då?
Det går att göra med titthål. Man kan också testa att lägga in kulor.
 
Det går att göra med titthål. Man kan också testa att lägga in kulor.
Det har jag inte hört talas om förut! Intressant!

Hon blir btw också arg på vind/oväder, då kan man se henne springa runt och göra "utfall" mot vinden. Sen skrapar hon med framhoven i marken. 🤷 Någon som varit med om något liknande? 😅
 
Jag har också funderat på om det kan vara något relaterat till äggstockarna. Hon har ju som sagt blivit mycket trevligare sen hon slutade ha hingst runtom sig och brunsterna syns inte lika tydligt. Men det kanske kan påverka hennes humör lite smått hela tiden även när hon inte brunstar?

Hur gör man en kastrering på ett sto? 😅 Är det buköppning då?
Vår uppfödning var påverkad hela tiden, antagligen störde tumörerna både hormonbalansen och gjorde ont.
Ägarna testade med kulor men det avhjälpta inte problemen, varpå de bestämde sig för kastrering. Jag tror det gjordes med titthål men kan höra mig för.
 
Det har jag inte hört talas om förut! Intressant!

Hon blir btw också arg på vind/oväder, då kan man se henne springa runt och göra "utfall" mot vinden. Sen skrapar hon med framhoven i marken. 🤷 Någon som varit med om något liknande? 😅
Inte väder, men våren kunde bli förbannad på väggar. Sparkade hål både på box, lösdrift, syskon samt böjde ett av gallret för fönstren i sin box 🫣
 
Du beskriver typ min häst.

Också en polsk import som varit några år på ridskolan och såldes för att hon var en "enmanshäst" och var sur och grinig. Min är extremt grinig kring matsituationer (misstänker att man vid något tillfälle svultit henne), samt vid hantering i boxen (hennes egna sfär, låt henne ha boxen ifred), samt haft mkt grejer för sig vid sadling och borstning.


Jag har haft henne i ett år. Hon är världens goaste och mysigaste häst men 1. Hon hatar stimmiga miljöer och barn. 2. Hon tycker inte om att bli borstad, och ska du borsta får du visa henne vilken borste du tänkt använda och helst använda en mjuk en och borsta snabbt. 3. Ge fan i henne i boxen, gör i ordning i stallgången. 4. Min får fri tillgång hö, och aldrig ridning på tom mage.

Min har aldrig bitit eller sparkat mig, men gud vet att hon hotat med både det ena och det andra. Har insett att hon vill ha lugnt och stilla omkring sig och väl utprovad utrustning och att man alltid gör på samma sätt. Jättefin häst egentligen och verkligen min hjärtehäst, men absolut inte en sån som mår bra av ridskolemiljö och har men därifrån.

Edit: detta är min fjärde häst jag köper från en ridskola och samtliga har haft grejer och diverse olika olater för sig. Mkt har att göra med dels osäkerhet kring hantering av dem (mkt olika folk som gör iordning dem och alla gör olika) och tyvärr en del från tex dåliga sadlar och bett. Det tar ett tag att få ordning på dem och få de att känna sig trygg med en.
 
Senast ändrad:
Jag känner igen denna hästtyp väldigt väl, det skulle kunna vara minst två hästar jag känner!

Det kommer många hästar från Polen som är lite dåligt avlade, si och så med urval och antagligen med hästhållningen också om man ser till olika skador och defekter de kan ha.

Jag hade satsat på att göra så mycket gott för hästen som du kan. Trygghet och stabilitet för att läka stressen i själen, precis som du redan verkar göra med att minimera hanteringsmoment där hon blir stressad och "arg", och ta ut hästfysioterapeut, equiterapeut eller liknande som kan lösa kroppsliga spänningar och ge dig lite tips på vardagsmassage som du kan göra själv. Veterinär i detta läge hade jag inte prioriterat, om du inte vet att du har en superbra hästveterinär. Annars hade jag börjat med friskvård, och hittar behandlaren något som kan behöva veterinär hade jag tagit det då.

Jag menar att dessa hästar inte är "sura" eller "arga", utan ledsna. De är besvikna på människor och stressade av att ha bytt miljö, ofta flera gånger på relativt kort tid, och man behöver både handskas väldigt lyhört med dem och sakligt och stegvis ställa om deras system. Massage och andra behandlingar som påverkar den kroppsliga balansen kan vara väldigt verkningsfulla för att öppna upp även deras stressade själar.

Jag hade jobbat jättemycket på att skapa ett band mellan dig och henne, där du öppnar dig för henne snarare än att, som vi ofta gör, förvänta dig tex.lydnad och ett gott uppförande. Låt henne uttrycka sig, akta dig så du inte hamnar i skottlinjen men låt henne berätta att hon är stressad och ledsen. På ridskola får dessa hästar ofta en snyting, folk skriker åt dem eller blir rädda och osäkra, när hästen bara vill säga att den är otrygg, less eller något. Det bygger enorm frustration hos hästen att inte vara förstådd och respekterad, så du behöver verkligen få henne att förstå att du är på hennes sida, att du vill henne väl och att hon kan lita på dig. Godsaker, massage, bara stå lugn hos henne och småprata, bonda! Få henne att se dig som sin bundsförvant, eller åtminstone som en tillgång.

Jag gjorde den här resan med en orange polack för ett par år sedan, de första veckorna försökte han mörda mig, men efter några månader kom han emot mig med spetsade öron. Så, det finns hopp, och det är utvecklande för ens inre hästmänniska att verkligen behöva läsa och förstå en häst ❤️.
 
Jag känner igen denna hästtyp väldigt väl, det skulle kunna vara minst två hästar jag känner!

Det kommer många hästar från Polen som är lite dåligt avlade, si och så med urval och antagligen med hästhållningen också om man ser till olika skador och defekter de kan ha.

Jag hade satsat på att göra så mycket gott för hästen som du kan. Trygghet och stabilitet för att läka stressen i själen, precis som du redan verkar göra med att minimera hanteringsmoment där hon blir stressad och "arg", och ta ut hästfysioterapeut, equiterapeut eller liknande som kan lösa kroppsliga spänningar och ge dig lite tips på vardagsmassage som du kan göra själv. Veterinär i detta läge hade jag inte prioriterat, om du inte vet att du har en superbra hästveterinär. Annars hade jag börjat med friskvård, och hittar behandlaren något som kan behöva veterinär hade jag tagit det då.

Jag menar att dessa hästar inte är "sura" eller "arga", utan ledsna. De är besvikna på människor och stressade av att ha bytt miljö, ofta flera gånger på relativt kort tid, och man behöver både handskas väldigt lyhört med dem och sakligt och stegvis ställa om deras system. Massage och andra behandlingar som påverkar den kroppsliga balansen kan vara väldigt verkningsfulla för att öppna upp även deras stressade själar.

Jag hade jobbat jättemycket på att skapa ett band mellan dig och henne, där du öppnar dig för henne snarare än att, som vi ofta gör, förvänta dig tex.lydnad och ett gott uppförande. Låt henne uttrycka sig, akta dig så du inte hamnar i skottlinjen men låt henne berätta att hon är stressad och ledsen. På ridskola får dessa hästar ofta en snyting, folk skriker åt dem eller blir rädda och osäkra, när hästen bara vill säga att den är otrygg, less eller något. Det bygger enorm frustration hos hästen att inte vara förstådd och respekterad, så du behöver verkligen få henne att förstå att du är på hennes sida, att du vill henne väl och att hon kan lita på dig. Godsaker, massage, bara stå lugn hos henne och småprata, bonda! Få henne att se dig som sin bundsförvant, eller åtminstone som en tillgång.

Jag gjorde den här resan med en orange polack för ett par år sedan, de första veckorna försökte han mörda mig, men efter några månader kom han emot mig med spetsade öron. Så, det finns hopp, och det är utvecklande för ens inre hästmänniska att verkligen behöva läsa och förstå en häst ❤️.
Jag tror säkert att dina åsikter stämmer på vissa hästar men utifrån min erfarenhet med min egen häst vet jag att det inte måste finnas något bakomliggande trauma. Hästar kan uppvisa aggressiva beteende på grund av deras personlighet och/eller felbehandling. Sen ska de fortfarande behandlas med förståelse och respekt men jag tror inte alltid att det gagnar dom att direkt skylla på tidigare misskötsel (speciellt inte heller peka ut visa länder). Vi tenderar att vilja förmänskliga hästar och spekulera i orsaker. Ibland är det faktiskt så enkelt att hästen inte har lärt sig grundläggande hantering som att sitta fast, inte gå på människor, etc som gör dem farliga för sin omgivning.
 
Jag tror säkert att dina åsikter stämmer på vissa hästar men utifrån min erfarenhet med min egen häst där jag vet att det inte måste finnas något bakomliggande trauma. Hästar kan uppvisa aggressiva beteende på grund av deras personlighet och/eller felbehandling. Sen ska de fortfarande behandlas med förståelse och respekt men jag tror inte alltid att det gagnar dom att direkt skylla på tidigare misskötsel (speciellt inte heller peka ut visa länder). Vi tenderar att vilja förmänskliga hästar och spekulera i orsaker. Ibland är det faktiskt så enkelt att hästen inte har lärt sig grundläggande hantering som att sitta fast, inte gå på människor, etc som gör dem farliga för sin omgivning.

Sen har vissa hästar större integritet och är mer introverta och de kan man inte behandla och umgås med på samma sätt som den extroverta sociala kelgrisen.
 
Jag har haft två ston som jag haft sedan de var föl och som helt enkel haft temperament. Mkt känsliga och dominanta på samma gång. Inte alls keliga och som vid minsta missnöje lagt öronen bakåt och ’surat’. Jag har helt enkel accepterar dem som de är och lärt mig samexistera med dem. Jag köper inte att alla hästar som surar nödvändigtvis har ont eller blivit illa behandlade. Det kan vara så och framförallt en en förändring i beteende ska givetvis kollas upp, men mina ston var sådana redan som föl och det var/ är en del av deras personlighet. En av dem har jag fortfarande. Hon har regelbundet kollats av samma vet hela sitt liv och aldrig varit halt eller sjuk. Hon gillar inte att bli borstad, visar tydligt om man klämmer det mista med skänkeln eller hamnar det minsta i obalans och vill vara i fred när hon äter. En känslig dam m attityd men helt fantastisk när allt är rätt och jag ignorerar alt anpassar mig …Hon är dock inte farlig på ngt vis om man inte anser att få ett nyp i armen är farligt om man inte ser upp när man borstar under magen eller gör rent runt spenarna ..
 
Senast ändrad:
För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes på ridskolan och var sur i hanteringen samt tjurade i ridningen. Dom hade även kollat henne på klinik för eventuella magsår men inga fel hittades.

Provridningen gick bra och hon var snäll och trevlig i gången osv. Köpte henne i tron om att när hon landat här och fått nya rutiner med hästkompisar och samma människa som aldrig skulle göra henne illa så skulle det bli bättre.

I början var hon sur vid sadling och när man tog på täcke/benskydd osv. Tjurade i ridningen och vägrade gå framåt, bara stannade, sparkade mot skänkeln och "bet" sig i bringan.

Ridningen har blivit mycket bättre nu när jag lärt mig hur jag ska göra för att inte trigga henne. Kan fortfarande få korta försök att tjura men det går över på några sekunder typ. Samt hanteringen är mycket bättre för det mesta.

Problemet kvarstår dock när hon är lös, tex i boxen och hagen. Hon kan bli väldigt hotfull vilket inte är så trevligt. Hon är även hotfull när man longerar och tömkör.

Hon är även rätt sur vid sadling och när man tar på täcke osv.

Jag vet inte hur jag ska göra längre. Det är inte så motiverande och roligt att umgås med henne när hon är så sur... 😭 Någon som vart med om liknande eller har nåt tips?

Inte läst alla svar. Istället för vet kan du ta en EQ-terapeut. Men det är inte säkert att hon har ont. Hon kanske helt enkelt är en häst med stark integritet som många har trängt sig på. Kanske vill hon helt enkelt vara i fred. Hur är hon mot andra hästar?
 
Inte läst alla svar. Istället för vet kan du ta en EQ-terapeut. Men det är inte säkert att hon har ont. Hon kanske helt enkelt är en häst med stark integritet som många har trängt sig på. Kanske vill hon helt enkelt vara i fred. Hur är hon mot andra hästar?
Hon är gullig mot sin bästis men kan ändå lämnas ensam i box/hage utan större bekymmer :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 463
Senast: liiinnea
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp