Täckt eller öppen gödselhög

the_connemara

Trådstartare
Vad har ni? Fördelar/nackdelar?

Vad föredrar ni?

Ni med öppen, har ni problem med översvämmning vid kraftigt/ihållande regn?

Jag har hört att mår stacken bra och brinner så stör inte regn så mkt och det svämmar inte över, dessvärre har jag sett flertalet "sjöar" även efter flera dagar med uppehåll. Det kan väl inte vara bra varken för stacken, marken eller plattan? Eller slipper näringsämnena ut bara om det "rinner över"?

/ En som inte kan ett jota om betong :o
 
Sv: Täckt eller öppen gödselhög

Vi har halva under tak och halva utan...Gödslet minskar fortare i den halva med tak, dessutom har vi plattan i anslutning till stallväggen och den del som ej har tak får ju mkt vatten mot väggen. Vi ska sätta tak på hela!
 
Sv: Täckt eller öppen gödselhög

översvämning?? hur skulle det gå till? :p det blir ju snabbt jord av det, så regnet absorberas precis som i övrig mark.
har öppen och ingen platta (det behöver man inte om man inte har många hästar).

har sågspån om det spelar roll.
 
Sv: Täckt eller öppen gödselhög

Har nog aldrig sett en täckt stack. :o Och har aldrig heller sett några problem med otäckade gödselstackar som jag använt (vilket är ganska många under mitt liv). Varken i container eller på platta. Inga problem vid ihållande regn eller blöt-tider (bor i Uppland).
 
Sv: Täckt eller öppen gödselhög

Det största problemet med täckt platta är att den blir svårare att komma åt vid tex tömning och stapling, det krävs ju att taket hamnar på i vart fall 4-5 meters höjd om det inte ska ställa till det för tömning och stapling.

Det krävs ju en öppning på 3x3 meter för att man överhuvudtaget ska komma in där med en ganska liten traktor (70-100 hk)....

I de flesta fall är hästdynga så torr att det inte är några problem med att ha dyngstacken utan tak. Man kan ju dessutom ha avlopp som tar hand om eventuellt lakvatten, men som sagt var så blir det inte så mycket sånt från hästdynga.

Om man är rädd för översvämning så är det bättre att lägga krut på avlopp istället för tak, så slipper man få besvär när stacken ska tömmas.
 
Sv: Täckt eller öppen gödselhög

Vad har ni? Fördelar/nackdelar?
Vi hade förmånen att köpa en ko-gård där man hade en enorm gödselplatta med avlopp till urinbrunn som gör att man enkelt kör in med en lastartraktor (vi har en 70 hk lastartraktor från 80-talets början). Fungerar perfekt men gödseln blir bara en liten hög i ett hörn av den stora gödselplattan. Tala om överdimensionerad!

Jag brukar hjälpa en granne med tre hästar och världens minsta betongplatta. Erfarenheterna därifrån är att man ska ha rejält med plats att köra intill med traktor och släp. En mycket irriterande sak är att den plattan saknar kanter. Traktorskopan skjuter då iväg gödseln så den åker av plattan på motsatt sida. Jag fick kommentaren att det fanns en plåt på träväggen så jag kunde köra in skopan från andra hållet (och använda stallet som mothåll för att få gödsel i skopan). Människan i fråga hade nog aldrig kört traktor - jag märker knappt om jag flyttar deras stallvägg en halvmeter!
 
Sv: Täckt eller öppen gödselhög

Öppen gödselanläggning.

+ lätt att tömma om det finns kanter runt vilket är ett krav för att dyngan ska kunna var kvar på platan.
+ ges en viss tillskott av vatten vilket gör att komposteringen går lite fortare.

- kan ge mera flugor
- får inte användas i statsplanerat område här omkrig. (enköping)

täkt gödselanläggning.

+ mindre mängd då det inte sker något tillskott av vatten
+ ingen lukt eller flugproblem till runtomkringboende

- svårtömd
- dyrare att bygga
 
Sv: Täckt eller öppen gödselhög

*kl* Vi har en täckt dyngestad och jag gillar inte den! Det blir för torrt och gödseln brinner inte...... När vi skall tömma den är det bara torr halm och hoptrokade hästlortar som flyger i luften.... suck och när vi kör in hö är det samma lortar med in oxå....
 

Liknande trådar

H
Hästmänniskan Man måste ju ha en gjuten betongplatta där man ska lägga stallgödsel. Varför måste man inte ha tak över? När man bara har platta så när...
Svar
10
· Visningar
2 222
Senast: Strajder
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp