Tak över gödselhögen

H

hästig

Man måste ju ha en gjuten betongplatta där man ska lägga stallgödsel. Varför måste man inte ha tak över? När man bara har platta så när det har regnat tillräckligt så svämmar det ju över och allt vatten rinner ju över plattan och ner i marken i alla fall. Då kan ju gödseln ligga direkt på marken för det blir ju samma slutresultat i alla fall.

Vi har tak över gödselhögen och har aldrig problem med att en massa lakvatten från gödselhögen rinner över.
 
Sv: Tak över gödselhögen

Plattan ska vara utformad så att det inte rinner över. Rinner det över är det fel på plattan och den är inte godkänd.
Hästar och får har vad som kallas för torr gödsel. Till andra djur kor och grisar som inte har torr gödsel, måste man ha en avloppsbrunn med slutet system som tar hand om det "vatten" som blir av gödsel och regn.
 
Sv: Tak över gödselhögen

Har aldrig haft problem med att det rinner av vatten från gödselstacken. Värmen som blir av gödselförbränningen, gör så att regnvattnet avdunstar.
 
Sv: Tak över gödselhögen

Jag har heller aldrig haft problem med lakvatten från gödselplattan. I somras kom det vid ett tillfälle 80 mm regn på mindre än två timmar. Allting flöt .... men jag kunde inte se att det rann av något lakvatten från gödselplattan. Strör iofs med spån som ju suger upp fukten väldigt bra.
 
Sv: Tak över gödselhögen

Vår gödselplatta är utformad så att det inte är möjligt för lakvatten att rinna ut.
 
Sv: Tak över gödselhögen

Man måste ju ha en gjuten betongplatta där man ska lägga stallgödsel. Varför måste man inte ha tak över? När man bara har platta så när det har regnat tillräckligt så svämmar det ju över och allt vatten rinner ju över plattan och ner i marken i alla fall. Då kan ju gödseln ligga direkt på marken för det blir ju samma slutresultat i alla fall.
Att det svämmar över innebär att den är felaktig. Antingen är den för liten och/eller saknar tillräckligt höga stödväggar.
 
Sv: Tak över gödselhögen

Jag antar att alla de jag sett har varit felgjorda för där rinner definitivt vatten över kanten och ner i marken runt omkring plattan. Det borde finnas mer kontrollanter från miljö och hälsa som inspekterar gödselplattor.

Nin granne fick hem hur mycket stall gödsel som helst från en travtränare som han skulle sprida ut på sina markr. Det ligger fortfarande stora högar ute på hans fält som ej är utspritt. Tänk på allt som sköljts ner i marken under denna regniga sommar. Verkar finnas regler för somliga men inte för alla.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tak över gödselhögen

...fast det som är ute på fältet är väl där för att bli gödning i form av brunnen hästgödsel just där? Det är nog tillåtet för oss alla att göda våra åkrar med brunnen hästgödsel.
 
Sv: Tak över gödselhögen

Nin granne fick hem hur mycket stall gödsel som helst från en travtränare som han skulle sprida ut på sina markr. Det ligger fortfarande stora högar ute på hans fält som ej är utspritt. Tänk på allt som sköljts ner i marken under denna regniga sommar. Verkar finnas regler för somliga men inte för alla.
Men som du beskriver det så har han faktiskt följt reglerna. Jag förstår därför inte din upprördhet. Under perioden april-oktober får han lagra hästgödsel i öppen stuka. Därefter måste stukan täckas. Alla detaljer finns i Statens jordbruksverks allmänna råd (2005:1) om lagring och spridning av gödsel mm beslutade den 15 december 2005.
 
Sv: Tak över gödselhögen

Jag förstår därför inte din upprördhet.
Jag är faktiskt inte upprörd, bara en observation. Rent logiskt måste det ju ske en jäkla avrinning från sådana enorma högar med ej välbrunnen gödsel, speciellt när hans marker har svämmat över flertalet gånger denna sommar.
 
Sv: Tak över gödselhögen

...speciellt när hans marker har svämmat över...
Jag antar att det inneburit att markens bärighet varit dålig så att han inte kunnat köra ut med traktor och spridare om det varit så blött. Speciellt som gödseln ska plöjas ner så snabbt som möjligt för att inte miljöbelastningen ska bli för stor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 601
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 108
Senast: hundtant
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 578
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 381
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp