Bukefalos 28 år!

Tänder på gammal hund?

W

Warmia

Kollade igenom min mormors 13åriga hund. Såg att alla överkäkens småtänder var borta, en av dom långa hörntänderna hade gått av en liten bit på.
Hon äter fortfarande torrfoder, vad vi ser utan problem.

Bör man få tänderna genomkollade av en veterinär när dom börjar bli dåliga? När brukar tänderna börja bli dåliga och tappas?
 
Sv: Tänder på gammal hund?

Har hundens tänder aldrig kollats tidigare? På ålderns höst brukar det vara behov av tandstenssanering. Tycker det är en god ide att kolla upp tänderna. Många hundar är av den tåligare sorten med och kan ha rejäla muninfektioner men glatt äta pellets och märgben. Hade en sån själv, märktes inte ett något förutom lite dålig andedräkt. Vid munsanering var det en hel del tandsten, men också flertalet tänder som var dåliga, infekterat tandkött osv. Han blev av med (i två omgångar) 17 tänder, och stod på en nästan månadslång antibiotikakur efteråt.

De klarar sig ofta utmärkt utan småtänderna, min herre ovan blev av med ALLA de små 'framtänderna', bådde uppe och nere. Det var ett inte fullt så vackert smajl sen ;) (Övriga han blev av med syntes inte). ade en frakturerad hörntand med som inte bekymrade.

Små raser an ha tandförluster från födsel eller tappa i tidig ålder, så om ni inte varit säker innan att tänderna fanns, är det svårt att säga om de tappats nu på ålderns höst, men det är inte ovanligt med tandförluster då. De brukar klara sig utmärkt och symptomfritt även med få tänder kvar, finns i princip tandlösa hundar som glatt äter torrfoder.

Så ni behöver knappast oroa er, men för hundens skull så är en munsanering och koll (görs under narkos) vara en mycket god ide. Då gör man rent tänderna från plack och tandsten med ultraljud, samt att man kan undersöka munhålan och samtliga tänder, och dra ut ev dåliga tänder.

Kostnaden utan alltför stora ingrepp ligger iaf när jag gjort det på ca 1500 kr, lite högre om man fått dra ut massa tänder. Priset varierar stort dock, så kan vara en god ide att jämföra på lite olika kliniker/hos lite olika veterinärer.

Lycka till!
 
Sv: Tänder på gammal hund?

Man brukar undvika att söva en gammal hund som inte har varit sövd tidigare. Jag vet inte varför, men man säger att det kan vara svårare att söva dem då. Kanske inte svårare att söva, men svårare att väcka igen. Men kolla hunden i munhålan kan man ju göra utan att söva. Skulle det finnas någon lös tand eller infektion så får man ju ta ställning till vad man bäst gör i så fall.
 
Sv: Tänder på gammal hund?

Man brukar undvika att söva en gammal hund som inte har varit sövd tidigare. Jag vet inte varför, men man säger att det kan vara svårare att söva dem då. Kanske inte svårare att söva, men svårare att väcka igen. Men kolla hunden i munhålan kan man ju göra utan att söva. Skulle det finnas någon lös tand eller infektion så får man ju ta ställning till vad man bäst gör i så fall.
Det medför ganska stor risk att ge narkos till en äldre hund där man inte vet hur den har reagerat på tidigare narkos.
När man ger narkos så väcker man inte hunden igen, den vaknar av sig själv, däremot ger man uppvaknings spruta efter vissa sederingar.
För tandutdragningar o ultradjudsbort tagning av tandsten krävs narkos.

Allmänt svar i tråden:
Att underlåta att behandla en hunds dåliga tänder torde falla under djurskyddslagen, ruttnande tänder leder till käkbensinflammationer som är ytterst smärtsamma, tänk hur man själv mår med hål i tänderna eller avslagna tandhalsar.
:mad:
 
Sv: Tänder på gammal hund?

Har då aldrig sagt att hunden aldrig har fått sin skötsel av tänder eller att den inte ska få det:mad:

Till er andra som svarat!
Hunden är undersökt av vanlig veterinär flera gånger med godkända resultat på tänder. Nu är det 3år sedan och jag fundera på att ta hunden till en veterinär som är mer kunnig på just tänder eller om det räcker att kolla som vanligt hos en vanlig veterinär. Hon är aldrig sövd tidigare.
 
Sv: Tänder på gammal hund?

Då har hon endera varit helt fri från tandsten innan då (ovanligt, men inte unikt), eller så har de bara kollat bett och ev tandförluster?

Det räcker med en 'vanlig' vet för att söva, rengöra och extrahera ev dåliga tänder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 024
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
519
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 046
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 055
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp