Tänka på med kanin

AgentCarter

Trådstartare
Så länge inte något oförväntat händer blir jag med kanin på torsdag:banana:

Jag undrar lite vad det är jag ska tänka på, mer än att få sambon gräva fram de gamla burarna och tigga till sig halm? Fungerar vatten i en vanlig skål tills jag köpt en bättre anordning?

Sen är jag lite orolig för att jag köper den på torsdagen, men kan inte åka hem med den förrän på fredag, så i ett halvt dygn får den bo i transportbur med två hundar i huset (varav en mordlysten) Hur ska jag göra för att den inte ska må dåligt? Behöver jag halm till transportburen?
Är ingen kaninras som äter kraftfoder så det behöver jag inte tänka på.

Kommer säkert fler frågor efterhand:p
 
Sv: Tänka på med kanin

Vad kul med kanin :)

Kolla så att buren du ska ha har godkända mått. Det är även lag på sitthylla i buren.
Att ha vatten i skål går jättebra. Mina kaniner, har vatten i skål på vinterna och i flaska på sommaren.
Ett halvt dygn i transportbur går nog fint. Jag brukar ha en handduk vikt i botten av buren, istället för annat underlag, just i transportbur. Du får se till att inte hundarna kommer i närheten av kaninen helt enkelt, speciellt inte den mordiska. Den kommer vara tillräckligt stressad som det är av den nya miljön.
Mina kaniner äter hö som basföda, men behöver även pellets, ca 0,5 dl per kanin om dagen för att hålla hullet. Vintertid får de lite mer, men det är för att de är utekaniner.

Lycka till med din lilla blivande sötnos :p
 
Sv: Tänka på med kanin

Tror första buren kommer vara för liten (är köttras) men tänker den får duga en vecka tills vi har snickrat en ny:)
Tänkte inte direkt låta den mordiska hunden hälsa;)


Och tack!
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 261
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 679
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 426
Senast: Dopy
·
Däggdjur Har lovat att adoptera en kanin. Tanken är att den ska få bo i en box i stallet. Jag har dock en del funderingar... Ströa med spån...
Svar
10
· Visningar
2 854
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp