Tävla nordis

C

Coffeaclub

Jag funderar på att köpa en nsv av brukstyp, alltså en riktigt kraftig herre. Han är inte riktigt inriden, utan jag har tänkt att rida in honom själv. Har mest tänkt att använda honom som familjehäst, men även till lättare dressyr/hoppning och eventuellt till tävling i lättare klasser i framtiden om jag skulle bli sugen på det. Hans nuvarande ägare anser att han skulle passa bäst som ridhäst och inte som körhäst. Nu är jag lite kluven eftersom jag inte har några större erfarenheter av denna typ av häst. Kanske är han för tung för att kunna användas till tävling, inte vet jag..Kan inte ni dela med er av era erfarenheter vad gäller ridning och tävling. Hur mycket er nordis kan, vilka klasser i dressyr/hoppning era hästar gått osv.. :rofl:
 
Sv: Tävla nordis

Det går nog bra! Om hästen är lämpad för det borde lätta klasser inte bli några problem.
Någon gång ska jag köpa en kallblodstravare att tävla dressyr med :) (har nu ett halvblod men frälst på kallblodstravarna :love: )
 
Sv: Tävla nordis

Min kompis bruksnordis gör klockrena piaffer. Så det ska gå bra långt innan man känner att hästen är begränsad.
 
Sv: Tävla nordis

Stam? Bild? :banana: :bump:
*borde byta anv till nordisfantast elelr nåt :D *
Det går säkert bra med rätt träning :)
 
Sv: Tävla nordis

Jag har en bruksnordis och två islänningar. Nu är nordisen mest körhäst men jag är otroligt imponerad över hur kvick och smidig hon är trots sin storlek. Jag har ju alltid uppskattat isisar just av den anledningen att det är lite kvickare, lite mer...¨action¨ än en stor brun. Nu har jag upptäckt att det inte är större ¨vändradie¨ på en nordis än en islandshäst! :)
Om man tänker på när de körde i skogen förr så är det nog en hel del som de fick hästen att göra då, med fullt timmerlass, när det var lite skogtrångt som vi skulle kalla dressyr nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla nordis

Hästen är E:Fager U:Gullvie Säger inte mig så mycket eftersom jag inte kan nåt alls om nordisar :bump: Var och kände och klämde lite på honom tidigare idag och han var riktigt mysig :love: Han verkade väldigt social, nyfiken och lättlärd. Tror att det blir till å hämta hem honom :D Dumma mej som tänkte att nordisar skulle vara begränsade...man dömer ju inte hästen efter håren :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 347
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp