Hur går en p&j och en p&r till?

Äger2hästar

Trådstartare
Hej!
Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump
Jag har iallafall aldrig gjort något liknande innan.

Vad ska man ha på sig?
Vad ska man använda för utrustning?
Måste man ha handskar, kavaj, vita ridbyxor .mm?
Vilken höjd ska man välja?
Jag skulle säga att jag är hyfsat ny inom hoppning! 2-3år har jag helt på med den grenen. Jag tränar inte för tränare men jag har en väldigt smidig häst som inte tvekar om man säger så😅
Jag brukar hoppa mellan 60-1m men har aldrig hoppat en lång bana😬 den längsta banan har varit 5 hinder nu är de 8🫣

Om en månad är de tanken att jag ska tävla en p&j med min andra häst🤫
Är de hårdare regler på utrustning då? Måste man ha väst?
Hur får man i pogramet i huvet på en månad🤯 jag har absolut aldrig varit intresserad av dressyr men nu slog de mig att hästen jag har är väldigt lätt att sitta ner i alla gångarter så varför inte prova, då har man ju en sak mindre att tänka på🤪

Ska man välja:
Svår Skritt och trav klass
Eller
Lätt trav och galoppklass

Svara gärna på tråden med era erfarenheter och vad ni tyckte va de svåraste att veta och vad som kan vara bra att veta
 
Vilken utrustning som gäller beror på arrangören. Ibland står det att man behöver följa TR (tävlingsregementet), ibland står det inget alls.

Men nej, du behöver inte ha vita ridbyxor eller kavaj, men hela och rena kläder kan vara bra.

Har du bara hoppat 5 hinder i rad hade jag siktat på en lägre höjd.

På PnR hade jag testridit båda programmen hemma och valt det som kändes bäst sen.
 
Vilken utrustning som gäller beror på arrangören. Ibland står det att man behöver följa TR (tävlingsregementet), ibland står det inget alls.

Men nej, du behöver inte ha vita ridbyxor eller kavaj, men hela och rena kläder kan vara bra.

Har du bara hoppat 5 hinder i rad hade jag siktat på en lägre höjd.

På PnR hade jag testridit båda programmen hemma och valt det som kändes bäst sen.
Tack för bra svar! Hur är det med spö/sporrar? Benskydd/lindor?
 
Tack för bra svar! Hur är det med spö/sporrar? Benskydd/lindor?

Beror på vad arrangören säger.

När vi kör pnj på anläggningen där jag står så skriver vi alltid ut att vi följer TR, dvs, den utrustning som är godkänd på tävling är godkänd hos oss. Inget annat.

Men olika arrangörer gör som sagt var olika.
 
Hej!
Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump
Jag har iallafall aldrig gjort något liknande innan.

Vad ska man ha på sig?
Vad ska man använda för utrustning?
Måste man ha handskar, kavaj, vita ridbyxor .mm?
Vilken höjd ska man välja?
Jag skulle säga att jag är hyfsat ny inom hoppning! 2-3år har jag helt på med den grenen. Jag tränar inte för tränare men jag har en väldigt smidig häst som inte tvekar om man säger så😅
Jag brukar hoppa mellan 60-1m men har aldrig hoppat en lång bana😬 den längsta banan har varit 5 hinder nu är de 8🫣

Om en månad är de tanken att jag ska tävla en p&j med min andra häst🤫
Är de hårdare regler på utrustning då? Måste man ha väst?
Hur får man i pogramet i huvet på en månad🤯 jag har absolut aldrig varit intresserad av dressyr men nu slog de mig att hästen jag har är väldigt lätt att sitta ner i alla gångarter så varför inte prova, då har man ju en sak mindre att tänka på🤪

Ska man välja:
Svår Skritt och trav klass
Eller
Lätt trav och galoppklass

Svara gärna på tråden med era erfarenheter och vad ni tyckte va de svåraste att veta och vad som kan vara bra att veta
Pay and ride och pay and jump är träning och inte tävling och det brukar vara valfri klädsel och utrustning men är du osäker så fråga arrangören. Du ska välja den höjd/program ni är redo för. Om ni aldrig hoppat en lång bana så kanske välja en höjd under vad ni brukar hoppa. Du kanske skulle haft en tränare som kunde hjälpa dig med detta och det är alltid bra med regelbunden träning för en kunnig för ens egen utvecklings skull. Jättesvårt för oss att säga vilket program som passar er.
 

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 750
Senast: Unafraid
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 136
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning jag har haft min häst i ca 1 månad.. å har en kompis som vill tävla lite lätt i sommar i hoppning.. hon sa igår att de finns två pay...
Svar
15
· Visningar
2 151
Senast: Dandylinn
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
3 945
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp