Tävling för vuxen ponny OCH vuxen ryttare?

Docka

Trådstartare
Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär istället!

Årets goda gärning är att jag köpt en ponny på Irland som är på väg hit med båten as we speak. Som ni alla säkert vet är Irland överfullt av hästar och ponnyer, så när min häst blev halt och jag letade efter ett sommar-projekt kändes det som min skyldighet att erbjuda en Irländsk ponny en ljusare framtid här i Sverige ;)

Jag har aldrig ägt någon ponny tidigare utan gick upp på storhäst tidigt, därför är jag nu väldigt förbryllad över alla ponny-regler..!

Så som jag förstått det hela så:
1. Får 21-åriga jag INTE tävla dressyr på en vuxen ponny över huvud taget.
2. Får 21-åriga jag INTE tävla fälttävlan på en vuxen ponny över huvud taget.

Men hur är det egentligen med hoppningen?
Att jag får rida en ungponny avd B förstår jag, men får jag även rida en vuxen?


Vidare så vill jag även passa på att fråga om råd.
Alla mina problem löser sig ju om jag klassar upp ponnyn till storhäst under tiden jag har henne, men om jag bara ska ha henne i någon månad - är det verkligen värt det?
Ponnyn har egentligen alla resultat hon behöver inom hoppning och fälttävlan, mitt uppdrag i sommar kommer vara att utbilda henne inom dressyren. Men om man ändå skulle vilja åka ut på någon tävling som inte är en träningstävling för att jag ska kunna uttala mig om hur hon beter sig på tävlingsplatser samt hålla igång tävlingsrutinerna, då behöver jag reda ut det här.

Tack så mycket för förhand!
 
Sv: Tävling för vuxen ponny OCH vuxen ryttare?

Du får tävla ponnyn i dressyr som storhäst. Om du säljer den till en person i "ponnyålder" så får ponnyn senare tävlas som ponny igen - men inte denna säsong.
 
Sv: Tävling för vuxen ponny OCH vuxen ryttare?

Tack för svaren, men uppklassning är inte ett alternativ längre eftersom det är ponny hon ska tävlas som sen. Det är jag som ska anpassa mig efter henne, och inte hon efter mig.

Jag mailade ridsportförbundet och jag får starta henne i avd B i hoppning :)
 
Sv: Tävling för vuxen ponny OCH vuxen ryttare?

Även om tävlar henne som häst så får hon gå som ponny vid "stadigt" ryttarbyte.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 757
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 096
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 472
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp