Bukefalos 28 år!

Tävling och mat

Eos

Trådstartare
Hej!
Jag tävlar inom dressyr för funktionsnedsatta ryttare på elitnivå och tränar flera gånger i veckan. Min träning sker dels till häst, dels genom att träna och bibehålla min styrka med andra träningsformer.

Min funktionsnedsättning gör att jag är beroende av hjälp av såväl ledsagare som hemtjänst (min ansökan om personlig assistans har länsrätten avslagit) för att klara vardagen, ridningen och tävlingarna.

Tills i torsdags fungerade allt väl. Sedan i torsdags hade jag möte med min handläggare på kommunen. Med hänvisning till kommunens nya riktlinjer drog hon bort all den hjälp jag haft hittills med att laga och förbereda min mat. Eftersom mina funktionshinder gör att jag har värk, är stel i kroppen, inte kan kontrollera mina rörelser riktigt i varken armar eller ben så är jag beroende av att någon hjälper mig att laga min mat. Men handläggaren står fast nid deras nya riktlinjer trots argumentation från min sida. Hon säger att jag antingen får hjälp att laga mat i 15 minuter/dag eller leverans av matpaket. Min läkare har skrivit intyg på att jag behöver ha mer rejält lagad mat med rätt näringsinnehåll med tanke på mitt idrottande. Detta hjälper inte. Matpaketen som levereras till de äldre har tillräckligt med näring för att motsvara det som jag behöver som elitidrottare.

Så nu är min fråga, någon som känner till någon duktig jurist/advokat när det gäller socialtjänstlagen? Om matfrågan inte får en lösning är risken att jag inte kan fortsätta att tävla och rida.
 

Liknande trådar

E
Tävling Är det någon här som har erfarenhet av att få lov att ta med en ledsagare enligt LSS (lag om stöd och service för vissa...
Svar
5
· Visningar
1 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp