Tävlings- eller träningsmål 2016

Hur har det gått för alla? :) Snart slut på 2016 och dags för nya mål för 2017.

Så här skrev jag sist och sammanfattning hur det gått:

Nya mål för andra halvan av 2016:

Laukur:
  • Bli starkare i fler tempon i tölten. Orka hålla bra tölt längre utan balans- och styrkeproblem
  • Stärka galoppen så det blir mer "uppförbacke" och så han orkar hålla ett riktigt kort tempo utan att bli stark
  • Jobba på bärighet och styrka i traven så att formen kommer mer och mer. Nu blir han gärna lång. Behöver bli mer swung
  • Jobba bort det sista fläsket (gäller även matte :angel:)
  • Starta två tävlingar i augusti där jag känner mig nöjd och vi haft känslan och ungefär samma poäng som i våras
  • Fortsätta träna för tränare minst en gång/månad
  • Han ska få börja lära min äldsta dotter på 4 år att rida :love:
Tempot kommer i tölten och bara vi undviker att bli starka mot varann så går det som smort! Han har vilat drygt tre veckor och är nu igång igen. Kurs nästa helg och sen är det bara att fortsätta som vi gör med styrka och bärighet. Det är det som är nyckeln :)
Tävlingarna i augusti gick väl sådär. Han drog på sig en låsning och det förstörde mycket tyvärr.
Han har blivit mycket bättre i hullet och även jag :angel:

Ljómi:
  • Komma i form och få muskler och kondis
  • Bli mer ridbar och börja jobba gångarterna
  • Få mer framåtanda även utan sällskap
  • Följa med på lektioner
Det går sakta framåt med Ljómi och framåtbjudningen blir bättre och bättre ju mer han orkar :) En fantastiskt liten häst som rör sig fint! Galoppen är den sämsta gångarten om man ser på flashighet men han kan galoppera i flera olika tempon och jag tror steget kommer ju starkare han blir. Han ska gå sin första lektion nästa helg så det ska bli spännande! Har börjat nosa på mer ridning men halvhalter, sidförande osv.

Mig själv:
  • Jag vill gå ner några kilon så mina hästar slipper bära på mer än nödvändigt
  • Fortsätta styrketräna minst 2 ggr/vecka
  • Få ordning på min vänsterhand så jag inte blir hängande i vänstertygeln
  • Springa 1 mil
Jag har fortfarande ett par tre kilon att bli av med. Men det är inget jag hetsar upp mig för. Styrketränar 2 dagar i veckan fortfarande och det börjar märkas i ridningen att jag börjar bli mer jämnstark. Så himla skönt! Men någon mil har jag inte sprungit :o Prioriterar styrketräningen, ridningen och vovvepromenaderna istället.
 
Ser att denna tråden är lite äldre, men jag skriver ändå! Skulle vara roligt med en uppföljning, var det någon som rodde i hamn sina mål?

Jag såg att många ville kanske satsa lite på tävling och så, läste i Islandshästfokus att Magnus Skulason använder tränings appen Equilab för att mäta sina och tyskarnas prestationer. OCH de lägger till tölt nu som gångart! woop woop!
 
Ser att denna tråden är lite äldre, men jag skriver ändå! Skulle vara roligt med en uppföljning, var det någon som rodde i hamn sina mål?

Jag såg att många ville kanske satsa lite på tävling och så, läste i Islandshästfokus att Magnus Skulason använder tränings appen Equilab för att mäta sina och tyskarnas prestationer. OCH de lägger till tölt nu som gångart! woop woop!

Tja.
Karl: överträffade förväntningarna. Startade en träningstävling, kom som tredje ekipage till final i T8 med 4.8 poäng (vilket i och för sig inte är sensationellt, men för en oskodd häst som töltat i ett halvår är det inte så illa).

Isa: såld.
Snorri: troligen såld.
Undri: stärkt upp både tölt och trav, ännu inte prövat någon tävling men eventuellt testa träningstävling i höst. Han var utlånad för eventuell försäljning i höstas men det fungerade inte.
Aldar: kastrerad. Startad träningstävling i tölt under hösten, tog mig vatten över huvudet och testade T3, knappt två månader efter kastrering. 3.7 poäng i resultat får nog ses som godkänt för en femårig nykastrerad valack med ganska få "rid-timmar".
 
Hur har det gått för alla? :) Snart slut på 2016 och dags för nya mål för 2017.

Så här skrev jag sist och sammanfattning hur det gått:

Nya mål för andra halvan av 2016:

Laukur:
  • Bli starkare i fler tempon i tölten. Orka hålla bra tölt längre utan balans- och styrkeproblem
  • Stärka galoppen så det blir mer "uppförbacke" och så han orkar hålla ett riktigt kort tempo utan att bli stark
  • Jobba på bärighet och styrka i traven så att formen kommer mer och mer. Nu blir han gärna lång. Behöver bli mer swung
  • Jobba bort det sista fläsket (gäller även matte :angel:)
  • Starta två tävlingar i augusti där jag känner mig nöjd och vi haft känslan och ungefär samma poäng som i våras
  • Fortsätta träna för tränare minst en gång/månad
  • Han ska få börja lära min äldsta dotter på 4 år att rida :love:
Tempot kommer i tölten och bara vi undviker att bli starka mot varann så går det som smort! Han har vilat drygt tre veckor och är nu igång igen. Kurs nästa helg och sen är det bara att fortsätta som vi gör med styrka och bärighet. Det är det som är nyckeln :)
Tävlingarna i augusti gick väl sådär. Han drog på sig en låsning och det förstörde mycket tyvärr.
Han har blivit mycket bättre i hullet och även jag :angel:

Ljómi:
  • Komma i form och få muskler och kondis
  • Bli mer ridbar och börja jobba gångarterna
  • Få mer framåtanda även utan sällskap
  • Följa med på lektioner
Det går sakta framåt med Ljómi och framåtbjudningen blir bättre och bättre ju mer han orkar :) En fantastiskt liten häst som rör sig fint! Galoppen är den sämsta gångarten om man ser på flashighet men han kan galoppera i flera olika tempon och jag tror steget kommer ju starkare han blir. Han ska gå sin första lektion nästa helg så det ska bli spännande! Har börjat nosa på mer ridning men halvhalter, sidförande osv.

Mig själv:
  • Jag vill gå ner några kilon så mina hästar slipper bära på mer än nödvändigt
  • Fortsätta styrketräna minst 2 ggr/vecka
  • Få ordning på min vänsterhand så jag inte blir hängande i vänstertygeln
  • Springa 1 mil
Jag har fortfarande ett par tre kilon att bli av med. Men det är inget jag hetsar upp mig för. Styrketränar 2 dagar i veckan fortfarande och det börjar märkas i ridningen att jag börjar bli mer jämnstark. Så himla skönt! Men någon mil har jag inte sprungit :o Prioriterar styrketräningen, ridningen och vovvepromenaderna istället.

Laukur: Blivit mycket jämnare i gångarterna och tölten flyter på bättre och vi kan jobba mer i tölten nu. Traven och galoppen känns väldigt fina så jobbet vi gjort att gett resultat. Han är en fröjd att rida och jag längtar till nästa gång så fort jag sitter av :love:

Ljómi: Är igång mera nu efter sina två månader helvila. Börjar sätta gångarterna mer och mer och håller samma gångart längre och längre sträckor. Han bär sig rätt bra naturligt så form och sånt bryr vi oss inte om nu utan det är fram som gäller och i rätt gångart. Varit med på en lektion och varit på ovalbanan en gång. Framåtandan som var "problemet" förra året är inget problem längre. Han går att rida utan problem både ensam och ihop med andra hästar.

Jag: Har blivit av med 4-5 kg så ligger på min målvikt nu. Styrketränat 3 ggr per vecka hela vintern och har blivit mycket starkare och jämnare. Någon mil har jag ännu inte sprungit, men en halv mil i alla fall :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 154
Islandshäst Jaha, ja. Då var väl tävlingssäsongen slut, för de flesta av oss. Oavsett om vi tävlar för skojs skull eller för att tävla, så att säga...
Svar
5
· Visningar
1 928
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp