Tävlings kondison med 2 dagars vila?

Min tävlingshäst går 4-5dagar i veckan. Vilar ofta två dagar efter varandra. Hon tränas för att kunna gå nationella tävlingar nästa säsong.
 
Tycker inte det går att uttala sig om hur man håller en häst i topp då det ju är olika för olika individer hur dom fungerar både psykiskt och fysiskt.

Huvudsaken är att man rider hästen så som just den individen behöver för att hålla både psykiskt och fysiskt. Min häst var det viktigt att göra något varje dag för att han skulle prestera bra. Jag kunde tex omöjligt låta min häst gå 4-5 dagars träning utan uteritter där emellan. Trots att han gick på lösdrift i kuperad hage så behövde han uteritterna. Därför så för min häst hade det blivit svårt att hålla i toppkondition endast 5 dagar i veckan då jag knappt skulle få plats med uteritterna, han skulle nämligen inte presterat sitt bästa om han inte fick dom.

Det är ju så olika vad hästar behöver.

TS:
Du lär märka på hästen hur den blir, behöver den dom två dagarna så får du lösa det på något sätt, fungerar det att låta den stå så gör inte det särskilt mycket heller.
 
Men hur skulle ni lägga på vecko träningen? Nu när jag har ridit 6 dagar i veckan har jag haft som så, 2 ut ritt och 2 dagar dressyr och 1 dag hoppa typ banna och 1 dag typ markarbete med bommar och gympa övningar, även dressyren kan bytars ut mot tömkörning och hoppning kan byta ut till löshoppning ror på vad jag känner för man vad ska jag ta bort nu när jag bara rider 5 dagar i veckan och vilken dag 1-5 skulle ni köra med vad? Nåra ideer?;)

Samma plan som nu fast slå ihop ena dressyrpasset med bommar/ markarbete? :)

De flesta jag känner rider sina hästar ca 4 ggr/v.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 964
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 075
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp