Takformad sadel? Svängd rygg?

kolfinnur

Trådstartare
Halloj :) ! Jag har en CH dressyrsadel i syntet. Tycker den har dugit (sadelmakaren också), fram till nu. Den är lite "hög" tycker jag, man hamnar mycket ovanför hästen, inbillar mig att den är är "takformad" :crazy: ? Kan kännas lite vinglig också.
Dessutom behöver jag hjälp med att konstratera om min häst har svängd rygg eller inte, jag ser det bara inte! :confused:
Lägger in ett par bilder på hans rygg och sadeln :)
(fler: http://www.pixbox.se/pic_show_id21418635.html)

Kan kolla om det finns märken på schabraket, kan isf återkomma med bild på det också! Ska öven mäta ryggvinkeln idag :)

Sv: Takformad sadel? Svängd rygg?

Jag tror också den är för takformad. Jag skulle testa en Griffin på den ryggen till att börja med.

Han är något svängd, men jag tror ändå att du ska ha en hyffsat rak sadel.

Tack! Då var det inte oroan i onödan iaf :)
Hur rak? Kan han ha en Pfiff tro? Gillar Amaretton :p har ett erbjudande om en griffin islandssadel, har den också Fish-systemet och utbytbara koppjärn?

Griffin Island har inte utbytbara koppjärn men den har fish. Den är ganska rak men också lite längre anläggningsyta än exempelvis Griffin Dressyr.

Okej, hästen har ju inte så lång rygg... vet någon om hur breda sadlarna är? Är de lika breda/smala båda två? Tänkte ev. köpa en lite för bred och ha en padd under då han inte är särskilt musklad ännu :)

Nu kom jag även på en annan sak, hur små brukar juniorsadlarna vara? Jag är inte särskilt lång och inte särskilt stor om baken, kan jag kanske få plats i en ponnysadel? :rofl:

Bara en tanke som slog mig :D

Om det är siffrorna, så är det frysmärkning. Om du menar dom små prickarna på varsin sida om manken så är det tejpbitar :rofl: misslyckat försök att mäta ryggvinkeln då min ståltråd var dålig.

för smal? Så jättevansinnigt bred ser ju inte hästen ut att vara, men man kanske lurar sig på bilden.

ts, jag pmar dig!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 200
Senast: Buck
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 501
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 156
Senast: Leansman
·
Utrustning Rak eller svängd rygg? *bilder* Hej! Letar ny dressyrsadel då ponnyn musklat till sig rejält på det året vi ägt han:) Han var...
Svar
6
· Visningar
2 523
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka