Tåliga, slitstarka regntäcken?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fnatte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 015
F

Fnatte

Hej alla!
Jag har en ungdomlig valack på 18 somrar :smirk: som går med dito ungdomliga valackar i hagen, mycket bus och lek blir det. Speciellt med täcken...

De två sista vintrarna har min valack haft ett Shires regntäcke ovanpå ett stalltäcke. Det har fungerat bra, men Shire-täcket är i stort sett i trasor i slutet på täckes-säsongen :angel:

Vad säger ni, Buke-folket, vad har ni för rekommendationer på regntäcke för riktigt tuffa tag och som kostar under 1000-lappen och som kan tänkas hålla mer än en säsong?

Mission impossible, kanske? ;)
Mvh Fnatte

Sv: Tåliga, slitstarka regntäcken?

Kan tänka mig att Horseware Rambo skulle palla med det men det är säkert dyrare än 1000 kr.

Annars så funderar jag på Bucas Smartex Rain. Har ett sånt själv och det yttertyget verkar vara riktigt rejält, men nu har vi inga tuggande hagkompisar så jag vet inte säkert.

Horseware :love: Rambo är lite dyrare men tål väldigt mycket, Amigo är billigare men vet inte hur mycke de pallar...

Bucas har väldigt bra och slitstarka regntäcken.
Det finns två sorter av bucas. (som jag känner till).
Ett som heter Bucas Irish och är sytt i kina. Sen finns det det vanliga bucas.
En stallkompis köpte bucas irish och det har hållt jätte bra och är mycket billigare än det "riktiga" bucas.

Kram

Mitt bucas är superbra! Kan verkligen rekomendera :D

Jag är nöjd med HorseSaver (Källquist), Dorset är vävd i 1200 denier, men på den är det halvhals..

3172_2005-09-26%2007.29.54.JPG

Essex är "orginalskuren", men är då vävd i 600d..

3174_2005-09-26%2007.26.42.JPG

Dorseten har tålt MASSOR, och kostar runt 900kr..

Tack för svaren! Bucas kan vara ett alternativ att prova, även om det är lite dyrare. I den allmänna konkursen spelar inte ett par 100 hit eller dit någon större roll ;)

Då har jag dock fler frågor:
-Hur är storlekarna på Bucas i förhållande till t ex Shires täcken?
-Hur många denier är yttertyget på (eller hur man nu uttrycker det), jag tänker främst på Bucas Smartex Rain - jag hittar ingen information om detta.
Mvh Fnatte

Jag har bucas Power, mitt är bara fleecefodrat på insidan men det går att gå med olika tjocklekar. Det har ett speciellt material som gör att det reflekterar bort oönskad sol.

Här kan du läsa om det! http://www.bucas.com/index.php/products/C16/ Jag har det tredje på sidan.

Jag vet inte hur många denier det är, men det är ett kraftigare vävt yttertyg med grövre maskor än t.ex. Horseware. Därför tänkte jag att det kanske var slitstarkare. Det är nog rätt så normalt i storleken, kanske att det är gott om plats i bogen. Vet inte hur det är jfr. med Shires då jag bara ägt ett sådant och inte i samma storlek som mitt Bucas. Men tror att om hästen har 155 annars är 155 lagom i Bucas med, för min ena häst har 155 på allt och på henne passar det. Min andra häst som har 145 men är grov i bogen passar det någorlunda men är för långt i ryggen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka