A
avslutat medlemskap
*Någon har varit inne och ändrat i mitt inlägg,,,,,, mutter!* 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte enligt tillverkaren av min kamin... Plattan ska ligga där, annars eldar man för fåglarna istället, det blir för bra drag.Plattan är till för att kunna elda koks i kaminen, vid all vedeldning så ska den bort och veden ska ligga på rastret eftersom primärluften ska kunna komma in underifrån. Jämför funktionen hos en vedspis.
McG - som tom. byggt kaminer av specialmått där inget färdigköpt passat.
Då lyfte jag bara upp den, sen helst plötsligt satt den fast en dag.Hur fick du upp/loss plattan när det funkade?
*Någon har varit inne och ändrat i mitt inlägg,,,,,, mutter!*![]()
F'låtNej-nej-NEJ, det heter ROSTER, inte raster.![]()
![]()
*Inte en TILL som inte kan skilja på saker, det räcker med min ena knäppa granne men han är ingenjör så han är undantagen vett och sans.*
Raster är till för att fördela ljus i armaturer eller när man rastrerar bilder.
Han har fel!
Dagens nya ordVi har en rostertallrik enligt beskrivning på den.
Och jag då, som säger GALLERNej-nej-NEJ, det heter ROSTER, inte raster.![]()
![]()
![]()
Jag frågade sotaren senast han var här och han konstatera att det inte var något problem så länge jag hade tillräckligt bra drag, alltså låter jag den vara!
Inte enligt tillverkaren av min kamin... Plattan ska ligga där, annars eldar man för fåglarna istället, det blir för bra drag.
Min spak reglerar bara draget, har ingen koppling till plattan/gallret.Vi har en täljstenskamin modell gigantisk och den har ett roster/raster/galler där askan kan trilla ner i lådan som står under. Draget kan vi justera genom en spak som reglerar syretillförseln via luckan in till asklådan!
Min spak reglerar bara draget, har ingen koppling till plattan/gallret.
Hm... rostret, menar jag. Låter konstigt i bestämd form - säger man så? @MacGyver?
Men ni har ingen platta på gallr... rostret?Precis, samma här![]()
Men ni har ingen platta på gallr... rostret?
Hehe, jag kollade på installationsguiden och den sa det ordetDagens nya ord![]()
Så har båda våra två täljstenskaminer fungerat.Vi har en täljstenskamin modell gigantisk och den har ett roster/raster/galler där askan kan trilla ner i lådan som står under. Draget kan vi justera genom en spak som reglerar syretillförseln via luckan in till asklådan!
Rätt så, tänk på att det är ett väldigt gammalt ord.Hm... rostret, menar jag. Låter konstigt i bestämd form - säger man så? @MacGyver?
Nej databasen scannas fortfarande och hittills har det inte kommit fram nåt bevis på att någon sett något liknande,,,,,någonsin!Men vad ÄR det för fabrikat och modell på kaminen? Kom vi fram till det?
Hittade inte några papper men den liknar (ej exakt) den här:Men vad ÄR det för fabrikat och modell på kaminen? Kom vi fram till det?