Tam duva utan märkning??

T

Tomaten

I dag dök det upp en duva i stallet, en vit och fin. Mycket kraftig och enormt fin i fjädrarna, ser inte ut som en vanlig raggduva man ser på stan eller i skogen. Jag tog för givet att det var en brevduva men när jag kom nära såg jag att den inte hade någon ring??:confused:

Den är inte klapptam men inga problem att gå fram till den och prata bara 5 dm ifrån den. Nog för att duvor man ser på torget går att gå nära men den här är mer tam än någon "torgduva" jag sett.

Vad ska eller kan man göra när den inte är märkt? Är det faktiskt en vild duva som haft tur och fått tag i mat och kanske bott på torget och blivit van vid folk???

Han är hemskt fin, så lill-tjejen i stallet och jag döpte den till Snöboll:)
 
Sv: Tam duva utan märkning??

Försök ta reda på om det finns någon brevduveförening i trakten så vet ofta dom om någon duva kommit bort.

Tror man måste ringmärka brevduvor men tydligen kan man få dispens och chipa om man av en eller annan anledning inte kan ha fotring.
 
Sv: Tam duva utan märkning??

Ha varit in och kollat men ingen som stämmer på beskrvningen...
nu såg jag inte till den idag så den har nog dragit hem igen :)
 
Sv: Tam duva utan märkning??

Det finns helvita "tamduvor". Tamduva betyder att det inte är en skogsduva, turkduva eller ringduva. (Eller turturduva för den delen)

Tamduvor känns igen på att flockarna oftast är brokigt sammansatta och vingundersidorna är vita. De kan förekomma i de flesta färger :)

Den vita duvan är troligvis ingen fågel som rymt nu i dagarna, utan det är nog en vanlig vild tamduva!
 
Sv: Tam duva utan märkning??

Det finns vita brevduvor. Har själv sådana. Det är inget krav på att ringa den. Detta är förmodligen en duva som varit ute och flugit och blivit trött. Den landar för att vila, äta och dricka. Det kan gå på allt från ngr timmar till ngra dar innan den fortsätter hemåt igen. Ge den lite frö och vatten men låt den vara kvar ute så flyger den hem när den är redo.;)
 
Sv: Tam duva utan märkning??

svarar till er båda: tack för svar, duvan fortsatte redan dagen efter någon annanstans. Det var ett lustigt inslag. Läser Främmande Fågel av Anna Jansson tror jag hon heter, där en typ av fågelinflluensa kommer till Gotland. Denna kommer med just en brevduva som stannar till för att rasta. :rofl: och nu är jag krasslig, det är bra lustigt ;)
 

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 225
Senast: shia
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 256
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: lady_vip
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 335
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp