• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare bumbra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 764
B

bumbra

När en häst byter tänder, hur länge ska man rida bettlöst? Ena unghästen trilskar som f*n med munnen, antar att hon byter kinntänder... Försöker få tag på hästtandläkaren men han svarar inte :mad:

Sv: Tänder

jag har aldrig ridit bettlöst pga. tandbyte. men jag brukar ha ett smalt 3 delat eller ett smalt rakt bett då (beroende på häst). hade en unghäst med ganska små tänder, henne va man tvungen att ha supersmalt 3 delat på för att hon skulle "trivas"

Sv: Tänder

Behöver ju inte bli bättre för att du rider bettlöst. Ett väl anpassat bett ska aldrig hamna mellan kindtänderna och kan på sin höjd vara störande i samband med P2:ornas ömsning. Däremot kan en spänd nosgrimma (eller för den delen side-pull eller hackamore) vara till besvär för en häst som fäller tänder genom att tvinga samman över- och underkäke.

Hur länge det tar innan hästen tappar sina tänder varierar stort mellan individer. Pressa inte hästen under den här perioden och prova dig fram vad gäller bett och/eller bettlöst alternativ. Eller ge hästen en månads sommarbete.

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 080
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
532
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 12 kvm utbyggnad?
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Signatur

Hund, Katt, Andra Djur