Sv: Tänder!!

Å andra sidan så förväntar jag mig faktiskt inte att en fv som ska återlämna hästen helrenoverar den INNAN den ska tillbaka.

Jag är fodervärd åt en arab. Har haft honom lite över ett år nu. Han har blivit regelbundet raspad av vet och ägarna såg till att han blev raspad av en distriktsvetrinär för ett år sen, då jag hade hästen. Jag var med vid raspningen, men kollade då aldrig i munnen själv. Man litar ju på en vetrinär... Och han sa att det såg bra ut! :eek:

Idag så var det dags igen, men en annan vetrinär. Då fick jag själv kolla, hästen hade hakar och vassa kanter som han har gått med i flera år. Han raspade bort det mesta, men vi ska återkomma om ett halvår. :crazy:
Man har ju hört förut att många vetrinärer och hovslagare då det begav sig vart slarviga vid raspning och sagt att det inte behövs osv, säkert för att det vart alldeles för jobbigt. Men jag trodde att den tiden var förbi?! :confused:

Förstår inte hur man kan ha mage att stå och säga att det ser bra ut, när det inte gör det, och sen ta så saftigt betalt! :eek:

Jag brukar själv kolla min hästs tänder en gång i veckan ungefär, sen får tandis kolla mer noggrant i samband med vacc en gång per år.

1. Det finns inte många godkända hästtandläkare i Sverige. Som får kalla sig för det. Jag har fått siffran 1, men har hört att det ev finns en till nu.

2. En veterinär har oftast föga kunskap om munnar och tänder och är inte att lita på i längden.

Jag kommer aldrig mer att låta en veterinär kolla tänderna på min häst. Från och med nu är det godkänt hästtandläkare som gäller. Har haft ut våran ett par gånger och meningen är att han ska komma var eller varannat år för att både kolla rygg och tänder (är även ryggveterinär). Inte för att göra ngt utan bara för att titta. En häst utan felaktigt bett eller liknande ska inte behöva raspas så som vi gör regelbundet varje år - ffa inte av veterinär.

Det finns INGA godkända hästtandläkare i Sverige, däremot får vem som helst kalla sig det.
Underskatta inte vad veterinärer lär sig om huvudets anatomi o fysiologi. Enornt mkt mer än "hästtandläkare" med några veckors utbildning i USA.
Däremot kanske det fortvarande inte ingår så mkt praktiskt tandarbete i utbildningen.
Det finns dock många vet med stor erfarenhet o som gått kurser o läst på.
PL

Senast ändrad:

Första åren hade jag tandläkaren ute tre gånger om året då min hästs tänder aldrig blivit kollade eller fixade hos förra ägaren och jag var nojig. Nu har jag ut tandläkaren en ca en gång om året, om jag inte misstänker att det är något fel, då ringer jag och hon kommer dagen efter. Nu på måndag ska tänderna kollas igen, massa pengar som försvinner men det är det värt, skulle aldrig kunna leva med att ha struntat i något så viktigt som min ögonstens tänder!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 118
Senast: Freazer
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 315
Senast: Tiger tok
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
508
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka