Bukefalos 28 år!

Tandkött som växer

C

ChristinA

Är det någon som har råkat ut för att tandköttet på hunden överproduceras och växer över tänderna? Vill gärna ta del av era erfarenehter och råd!

Det har hänt på vår GD och hon är opererad för det två eller tre gånger (någon gång i samband med annat, minns inte helt klart). De skär då bort överflödigt. Senast röntgades även käken och det som skars bort sändes på analys. Ingen tumör eller onormal celldelning kunde upptäckas.

Härrom dagen hörde jag hur hon, mycket svagt, gnällde till när hon åt maten. Hörde inget igår men ikväll hörde jag det igen. Kollade henne i munnen och jag tror (svårt att se själv) att tandköttet har växt till.
Det hör till saken att hon är väldigt glupsk och äter väldigt snabbt. Hon får sedan ett par veckor färskfoder, fodax.

Jag känner stor vånda inför att eventuellt behöva operera henne igen. Hon är opererad för mastocytom 3 gånger under tiden 2008-2009 (sista gången 11/6-09)och dessutom en gång för tänderna. Är det farligt att söva dem? (Hon måste sövas med gasnarkos.)

Tacksam för stöd!

ps, kommer naturligtvis att rådgöra med vet. också, men vill gärna höra era erfarenheter!
 
Sv: Tandkött som växer

loke är opererad två gånger för godartade tumörer i munnen och jag har upptäckt en förändring som kanske är en tredje tumör som är på g. men i hans fall är det i läpparna det börjar växa. så jag har ingen erfarenhet av att tandköttet växer okontrollerat. vad kallar vet det för?

när det gäller sövning så är risken väldigt liten att något ska gå galet så länge hunden är frisk och hjärtat är starkt. och det kollar de ju innan op. har hon sövts tidigare så betyder väl det att hon klarar narkosen bra?
 
Sv: Tandkött som växer

Jag kan inte minnas att de kallade det vid något speciellt namn... Minns att han pratade om att det var väldigt vanligt på boxer.

Jo hon har klarat narkosen bra. Inga problem! Hjärtat är så vitt vi vet utan problem. Min rädsla är nog grundad på att jag inte vet så mycket om narkos och att det känns som många operationer på kort tid. Men då borde det inte vara några problem ur den aspekten.
 
Sv: Tandkött som växer

Som TantEster sa, epulider.
Gasnarkos är dessutom (bland det?) skonsammaste för kroppen vad gäller sövning.
 
Sv: Tandkött som växer

Tack TantEster o hemlig.
Att kunna läsa på gör att det känns lite tryggare!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp