Tandsten, förebygga

Ainon

Trådstartare
Vad kan man göra för att förebygga tandsten?
Förutom att borsta tänderna för jag får det inte att fungera i hans lilla mun...

Nu när hans tänder är vita och fräsha igen (precis kommit hem från tandrens hoss vet, han hade massor med tandsten.) så ska jag verkligen försöka att hålla de så.

Sv: Tandsten, förebygga

Kan du inte prova med en liten barntandborste? :idea: Eller ringa upp din vet och fråga vad h*n tycker?

Annars finns det ju hundben som påstås i reklamen förebygga tandsten, men jag vet inte om de funkar...

Tror inte man kan göra speciellt mycket, tandsten beror på saliven och allmäntillstånd. Det enda som verkar funka hyffsat är att borsta dagligen. Har vovven tandlossning också? Små hundar får ju ofta tandsten och ska ju finnas olika preparat mot det, tex plack off. Kanske värt att testa iaf även om jag aldrig markt att det fungerar.

jag har en liten eltandborste som jag kör med ca 1 gång i veckan, om placken ändå har hunnit bli tandsten så kör vi med tandskrapa på de utsatta ställena.
min tax hade rätt mycket tandsten när jag fick henne för ett år sedan men det fick jag skrapa bort i omgångar och sedan har vi hållt det fint hela tiden :)

Jag tror att kvaliten på hundarnas tänder är lika varierande som hos människan. En del får tandsten och andra klarar sig bättre.

Jag har en hund som är 4 år. Kritvita tänder och inte tillstymmelse till tandsten:). Jag har aldrig borstat tänderna på henne,men hon får alltid väldigt mycket att tugga på.

Jag köper ben i mängder ,jag gör eget levergodis genom att torka i ugnen(blir hårda),hon får färska märgben och jag sparar hårda rullar av papp och gör godisleksaker som hon får slita sönder för att få upp. Ute leker vi med bla pinnar och "kampar" med. Även sådana saker gör ju tänderna rena. Vi har också en aktiveringsboll som är i gummi och "halv". Man lägger i hårda halvrunda "godisgrejer" som hunden får slicka och gnaga på,också jättebra för tänderna.

I övrigt är jag väldigt noga med att min hund inte äter något med socker i. Inte ens en bit av något kex eller liknande får hon smaka på någon gång.

Det finns ju också "plack off" att köpa. Jag använder det inte själv,men det funkar tydligen super på en del hundar har jag hört.

Funkar det att skrapa tänderna på honom?

Jag vet vissa med småpudlar kör med eltandborste på sina. Har aldrig testat själv, kör men bamsetandborste till min men han är ju lite större. Det finns även pyttesmå tandborstar att köpa på apoteket och hos tandläkaren. Som man använder för att komma åt när man har tandställning och mellan tänder och så. Kanske kan vara värt att kika på. Är bara små runda borst liksom, 5 mm i diameter kanske?

Jag borstar tänderna på min chihuahua nästan varje dag. Jag har en dubbeltandborste som jag köpt i hundaffär. Den ser ut ungefär såhär:
IMG_0859b.JPG

Plättlätt att borsta med.

Jag brukar använda plack off till mina. Tiken har jag borstat tänderna + använt skarpa på, hon får betydligt mer tandsten än hanen trots att hon tuggar ofta på ben.

Tack för svaren, problemet jag har är att jag inte hittat någon nog liten tandborste som både är mjuk och kommer åt. han är rätt stram runt munnen, är främst bak i munnen han fick tandsten, frame så brukar jag om jag ser beläggning ta nageln och skrapa lite. Han har inga problem med tänderna i övrigt och har bra bett och storlek på tänderna vilka sitter fast i munnen allihopa.

Ska kolla om jag kan hitta plaque off här någonstans :)

Jag förstår att det måste vara svårt att borsta tänderna på en så liten hund. Har försökt borsta på katterna, men det är inte det enklaste att komma åt.
Enligt mig är ben det bästa du kan ge hunden för att förhindra att den får tandsten. För mig som har hundar i 60-kg klassen är det inga problem att hitta ben som de kan gnaga på. Har du förskt att ge honom kycklingvingar? Det borde passa hans storlek.
Plack-off är ju, som ngn skriver också bra.
Tandsten är ju förkalkade bakteriebeläggningar (plack), så det gäller att hålla placket borta. Precis som hos oss människor påverkas plackbildningen av vad vi stoppar i munnen. Kex, bröd, mjölmat, godis, ger mera plack än grönsaker, frukt, kött.
Jag är ju sedan några år inbiten barfare och ser många positiva förändringar på mina hundar. Bla får de ingen tandsten. Så om du har tid och lust att sätta dig in i barfutfodring, så tror jag att du blir av med tanstensproblemet om du övergår till detta utfodringssätt.

Jag ger plaque off och ben att tugga på och de har fina tänder och välmående tandkött. Jag märkte en ganska stor skillnad efter jag börjat med plaque off, så prova det :) Brukar finnasi de flesta välsorterade hund- och zoobutiker.

Ibland kommer det lite beläggning ändå och då skrapar jag som du bort med nageln.

Det finns ett foder hos veterinärerna som påverkar tandstenen.Lite ruggligt hårt foder.
Så tandborstning

Hej! Jag kan verkligen rekomendera plaque-off!! Så jäkla lätt att hålla på med och det funkar hur bra som helst. Jag hade en 10-årig DP hemma på prov ett tag i somras, när han kom ville jag knappt vara i samma rum som honom för han luktade så illa ur munnen och tänderna va alldeles bruna på honom. Han fick plaque-off, fri tillgång till vita ben, kommer inte på just precis nu vad det är dom kallas... typ som kuhudsben fast vita.. dom är sega och verkar smaka gott... sedan så fick han ca. 1 dental ben i veckan, inte dom dyra från tv-reklamen utan några billigare som finns på typ alla djuraffärer.. sedan så borstade jag tänderna på honom ca 1 gång i veckan.. min lilla som jag har kvar gör jag nästan samma sak med förutom att jag inte borstar tänderna på honom, det går liksom inte..

mitt råd till dig att prova är: blötlägg INTE maten, ifall du gör det.. alla hundar mår bra av att tugga, ge inte hunden de minsta kulorna mat du kan hitta, samma sak där, hundar behöver tugga, och mat äter dom ju varje dag samma sak som med träning, bättre att göra lite ofta än mycket sällan... sedan så tycker jag att du ska ge hunden en massa ben, ibland ngt dental ben och till sist så blandar du lite plaque-off i maten.. burken är dyr att köpa, men den minsta burken räcker ett helt år åt din hund :)

hoppas du hittar det som funkar för just din hund, alla hundar är ju som sagt olika och har olika behov :) lycka till!

Nu är ju Plaque-off ingen dunder/mirakel kur mot tandsten på alla hundar, det hjälper en del, andra inte o en del blir risiga i kistan av det.
Vad gäller att blöta eller inte blöta fodret så tvistar de lärde om dess effekt på tandsten.

kl
Det som hjälper är att borsta/skrapa tänderna, borsta gärna med eltandborste, samt att ge riktiga ben o då råa.
Morötter älskar en del hundar att gnaga på o det är oxå effektivt i att förhindra uppkomsten av tandsten.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Jeps
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 511
Senast: Tiger tok
·
Hundhälsa Börjar med att säga att jag har kontaktat veterinär men jag vet inte om jag är hysterisk, igen. Min lilla hund knasade till en klo...
Svar
8
· Visningar
890
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka