Bukefalos 28 år!

M

marialoovely

Hej alla,
Jag har nyligen förstått att tandsten är ganska vanligt på katter. Min systers 4 år unga hankatt hade förskräckligt mycket! Mina två katter som oxå är ganska unga har oxå en del. Vad ska man göra åt detta? Är veterinären enda utvägen eller kan man göra något själv för att förebygga tandsten på de små stackarna? Jag har tagit bort en del med nageln, men är rädd för att skada tandköttet.
 
Man kan ju faktiskt försöka borsta tänderna på katten.
Undvika att ge mjuk mat.
Ge "hårdtuggade" saker att äta på, som segt kött (högrev, tex).

RC har ju kommit med ett nytt foder som heter "Oral sensitivt" men jag vet inte om det är så effektivt. Kan inte riktigt förstå vad det är som skulle vara så mycket bättre med det för tänderna än andra torrfoder. (Fast mina katter gillade det, när jag tog hem en provpåse!)
 
Ja, det vore kanske en bra idé att pröva den maten. Annars äter de mest torr, hård mat. Borsta tänderna på katterna känns lite "overkill" tycker jag även om det nog skulle vara ett bra sätt!
Jag vill bara inte att katterna ska må dåligt, men de kanske inte känner av det? Bara en annan som e nojig... :crazy:
 
RC Oral Sensitive har en mer porös konsistens än de andra RC-fodren. Detta gär att tanden sjunker igenom foderbiten mer innan den går sönder.
Till skillnad från en riktigt hård matbit.
Och ju mer tanden sjunker in desto mer putsar den :)

Hade inte så mycket med den utsprungliga frågan att göra men jag svarade ändå.
Mina katter var inte överförtjusta i detta foder, däremot är de galna i Exigent (osäker stavning) det andra nya fodret från RC :)
 
Regelbundna tandsaneringar hos veterinären.
Tandsten predisponerar för bl.a. tandlossning,
så det är viktigt att ta bort det innan det är
för sent.
 
Att ta tandsten ofta är viktigt, för om tandytan är ren bildas den inte lika lätt. Enligt vet är specialfodret för tandsten (det vet säljer) mycket bra, jag har aldrig provat eftersom min kisse trots sina 11 år aldrig behövt ta tandsten. Tandborstning gör man en gång/vecka, och använder en speciell enzymtandkräm som motverkan nybildning av tandsten.

De tandskador som orsakas av tandsten (och flera andra tandproblem med för den delen) omfattas inte av veterinärvårdsförsäkringar, så det är ju även för ekonomins skull viktigt att ta hand om munnen.
 
Att besöka veterinär är att rekommendera. Tandstenen sitter nämligen under tandköttskanten också och den får du inte bort hemma. Katten måste få lugnande för att den ska kunnas tas bort och det är viktigt då det är denna tandsten som kan orsaka tandlossning!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 238
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 557
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 230
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp