Tangentbord på iPad - språk? (Förmodligen finns en ytterst enkel lösning!)

Myrten

Trådstartare
Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för mobilversionen, vilket gjorde att jag köpte den senare och använder den på min iPad med externt tangentbord. Detta fungerar bra, men nu tänker jag skriva en grej på engelska. Det kan tyckas enkelt - man bara ändrar språk. MEN när jag gör det ändras även tangentbordet så att alla skiljetecken etc hamnar på andra tangenter än de jag är van vid. Och om jag använder svenska som språk men skriver på engelska får jag ingen stavningskontroll, vilket jag kan leva med. Men vad jag INTE kan leva med är att autocorrect ändrar alla möjliga ord... (ja, jag tror inte jag behöver fortsätta).

Jag gjorde en övning när jag skrev på engelska och då zappade jag mellan svenska och engelska när jag skulle använda skiljetecken respektive skriva text. Men det var fem minuter/sidor. Nu är målet att skriva en hel episod, dvs 45 sidor, på engelska och då känner jag att det är helt ohållbart. När jag skriver på engelska på telefonen och använder det digitala tangentbordet är detta inte ett problem, men jag kan inte skriva 45 sidor med det digitala tangentbordet.

Jag tycker att det borde finnas en lösning på det här och att jag inte hittar den beror förmodligen på att jag typ inte kan läsa skrivna instruktioner. Men jag kan skriva på Buke och fråga!

Så - tips? Kan jag få mitt externa iPadtangentbord att fungera som om det vore en dator, dvs att tangenterna fungerar som ett svenskt tangentbord men att språket är engelska? Eller måste jag stänga av autocorrect (och i så fall - hur gör man det?)?
 
Jag tror att detta ska fungera...

Gå in i Inställningar -> Allmänt -> Tangentbord -> Tangentbord. Lägg till ett tangentbord för engelska.

Gå till (...) -> Tangentbord -> Fysiskt tangentbord -> tryck på ditt engelska tangentbord -> tryck på Svensk.

Då ska språket behållas som engelska och layouten bli svensk. Det fungerar åtminstone när jag testar med min iPad och ett externt tangentbord.
 
Jag tror att detta ska fungera...

Gå in i Inställningar -> Allmänt -> Tangentbord -> Tangentbord. Lägg till ett tangentbord för engelska.

Gå till (...) -> Tangentbord -> Fysiskt tangentbord -> tryck på ditt engelska tangentbord -> tryck på Svensk.

Då ska språket behållas som engelska och layouten bli svensk. Det fungerar åtminstone när jag testar med min iPad och ett externt tangentbord.
Tack! Ska testa direkt när jag kommer hem ikväll. Om det funkar blir jag lycklig!
 
  • Gilla
Reactions: kit
Jag tror att detta ska fungera...

Gå in i Inställningar -> Allmänt -> Tangentbord -> Tangentbord. Lägg till ett tangentbord för engelska.

Gå till (...) -> Tangentbord -> Fysiskt tangentbord -> tryck på ditt engelska tangentbord -> tryck på Svensk.

Då ska språket behållas som engelska och layouten bli svensk. Det fungerar åtminstone när jag testar med min iPad och ett externt tangentbord.
Så har jag på telefonen. Samma layout men separata ordböcker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Heltidsresan forts

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp