Bukefalos 28 år!

Tankar och erfarenhetsutbyte om hosta

Din_vante

Trådstartare
Blev så ledsen efter att jag fått höra att min häst åter igen hostar. Tar det från början.

Min häst blev hostig i början av sommaren. Fick vila och efter 2 veckor fick veterinären komma ut. Hon trodde det var virus och ordinerade vila. En vecka senare var hostan värre och jag fick slemlösande utskrivet. Hostan blev bättre men slutade inte helt.

Efter ett tag ändrades karaktären på hostan och vi for in på klinik. Veterinären tog prov från halsen och det visa sig vara streptoccocer. Penicillin sattes in och i måndags var den 11 dagar långa kuren slut. Hostan slutade under kuren och hästen kändes pigg och fräsch, men i dag kom hosta tillbaka. :(

Tid är bokad till kliniken igen nästa vecka. Hästen har gått och går fortfarande på bete och är alltså ute dygnet runt och äter bara gräs så jag har svårt att se att det är allergi.

Vad har ni för erfarenheter av hosta som kommer tillbaka efter provtagning och penicillinkur? Vad kan det vara? är det bakterierna som är kvar? något annat?

Tacksam för lite tankar och ideér och gärna solskenshistorier.
 
Sv: Tankar och erfarenhetsutbyte om hosta

Min häst har inte fått penecilin, men jag trodde inte heller att han var allergisk innan blodprov togs, så det kan jag rekommendera !
Hädanefter kommer jag även att ta blodprov i samband vid besiktningen om jag någonsin köper en ny häst !

Hej från Hambo
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 799
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: netschjen
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp